تور جنگل ابر، درخت شیرداد

در ادامه معرفی درختان تور جنگل ابر به درخت شیردار می رسیم. همان طور که ذکر شد جنگل ابر دارای تنوع گیاهی و جانوری متفاوتی است و همین مساله به زیبایی های آن افزوده است. در متن زیر می توانید به اطلاعات مختصر و مفیدی در رابطه با درخت شیردار که علاوه بر جنگل ابر در دیگر نقاط هم رشد می کند دست پیدا کنید.

درخت شیردار در سرتاسر جنگل های شمال و در ارتفاعات مختلف جنگل از جلگه های ساحلی تا ارتفاعات فوقانی یافت می شود. در آستارا و طوالش و دیلمان و پل زنگوله و کلاردشت و نور و گرگان تا گلی داغ انتشار یافته است و هر چند گاهی در جلگه دیده می شود ولی معمولا حداقل ارتفاع آن از سطح دریا در حدود 150 متر و حد فوقانی آن در پل زنگوله در 2300 متر ارتفاع است. شیردار درختی است به ارتفاع 20 متر با تنه صاف. شاخه های جوان آن کبود و کرکدار است که پس از چندی به رنگ قهوه ای سبز در می آید. برگ هایش قلبی شکل، 7=5 لوب تخم مرغی و مثلثی نوک کشیده و باریک و دمبرگ آن دارای شیرابه سفید رنگ است.

چوب شیردار سفید است و از لحاظ مصارف روستایی مانند سایر گونه های افرا است ولی برگ آن بیش از سایر گونه ها مورد توجه دامداران است و به مصرف تعلیف دام می رسد. 

نام های محلی آن عبارت است از: شیردار (رودبار، نور کجور و مازندارن)، ککم و کیکم (آستارا، طوالش و درفک)، پلت (گیلان و کلارستاق)، شیر پلت (سیاه بیشه و پل زنگوله)، عاج (لاهیجان رودسر و شهسوار)، قاقاچ (دراسکوله گیلان)، بزبرگ (گرگان)، بزوالک (میاندره)، میرزابرگ (رامیان)، زیندار (بندر گز).