تور جنگل ابر|سوار بر ابر ها|

 

سوار بر ابرها: جنگل ابر

اگر بخواهید درابرها سیر کنید باید در تور جنگل ابر شرکت کنید تا به یکی از کهنسال ترین جنگل های دنیا بروید.در تور جنگل ابر، در 45 کیلومتری شمال شرقی شهر شاهرود، ابرهای گاهی آنقدر پایین می آیند که می شود در میانشان گم شد .جنگل ابر در مرز دو استان گلستان و سمنان، 35 هزار هکتار از مساحت جنگل های هیرکانی ایران را تشکیل می دهد.جنگل هایی که عمر گونه های گیاهی در آن به دوره سوم زمین شناسی یعنی عصر ژوراسیک می رسد.در تور جنگل ابر شما به قدیمی ترین جنگل های دنیا سفر می کنید.

چنانچه در جنوب رشته کوه البرز سکونت دارید، می توانید از شهر بسطام به جنگل کهنسال ابر وارد شوید و از جاده شاهرود- آزادشهر به قلعه نو خراقان و سپس روستای ابر که دروازه جنوبی جنگل ابر است بروید.اگر از اهالی شمالی البرز کوه هستید، از جاده زیبا و جنگلی علی آباد کتول خود را به شیرین آباد و در نهایت به بستر ابری جنگل برسانید.

اهالی ابر می گویند جنگل در پاییز آتش می گیرد و برگ های درختان پهن برگ به رنگ آتش در می ایند. حتی زیرپایتان هم برگ های آتشین برگ گسترده می شود. کافی است نسیمی در این خزان بوزد تا آتش گر بگیرد و رنگ ها به هم بپیچند.در این میانه ابرها کم کم از راه می رسند ، تمام وجودتان را در بر میگیرند و بالا و بالاتر می آیند تا بالاخره پهنه ای از ابرها افق را پر کند. حالا ارتفاعات جنگل ابر، مانند جزیره هایی سر از دریای ابری بیرون آورده اند و سرزمین مرموز افسانه ها را بازسازی می کنند. شبانگاه جنگل در ابر فرو میرود تا فضای رویایی جنگل ابر مرموز تر شود.

قرارگیری دو منطقه مرتفع و کم ارتفاع کنار یکدیگر و تشکیل جبهه های کم فشار و پرفشار باعث شکل گیری دریایی از ابر در گذرگاه جنگل ابر می شود. اما با بالا آمدن و جان گرفتن خورشید ابرها کم کم پا پس می کشند. داشته های جنگل هیرکانی کم کم نمایان می شود.85 گونه چوبی در این جنگل وجود دارد مثل گونه های ارزشمندی چون راش، بلوط، توسکا، نارون، گیلاس وحشی، بارانک، سرخدار و نمدار. گونه کمتر دیده شده این جنگل «اورس» است که ریشه هایی کشیده دارد و روی زمین می خزد.

همراهی یک راهنمای محلی و یا همسفر شدن با یک تور معتبر طبیعت گردی می تواند لذت این سفر را دو چندان کند. حیف است در این سفر چشمه آلوچال، آب شرش و آبشار آلوچال را جا بیندازید. یادمان نرود که زمانی 3/7 میلیون هکتار از جنگل های ایران را جنگل های هیرکانی تشکیل می دادند، در صورتیکه با سهل انگاری ما حالا این سهم به 1/8 میلیون هکتار رسیده است.

همسفر ما باشید در تور طبیعت گردی بکر و به یاد ماندنی جنگل ابر.