در دوازده کیلومتری غرب چالوس شهرک نمک آبرود واقع شده است که  قسمتی از اراضی منطقه را با وسعت تقریبی ۶۵۰ هکتار در بر می‌گیرد. این شهرک از شمال محدود به دریا‌ی خزر و از جنوب به ارتفاعات رشته کوه البرز محدود می‌شود. در قسمت جنوبی شهرک نمک‌آبرود دامنه‌کوه مدوبن قرار دارد که به صورت جنگلی فشرده مناظر بدیع و چشم نوازی به وجود آورده و در قسمت شمالی وجود پارک‌های جنگلی بنفشه و شمشاد این مجموعه از مناظر را دلپذیرتر میکند. می‌توان گفت مهم‌ترین بخش توریستی مجموعه‌ی نمک‌آبرود تله‌کابین است. خط یک تله کابین نمک آبرود در جنوب شرقی شهرك واقع شده و امكان صعود به بالاي قله زيباي مدوبن را فراهم مي‌كند قله كوه مدوبن , با داشتن امكانات پذيرايي مسافرين و همچنين اختلاف دماي حدود ۱۰ درجه سانتيگراد نسبت به پاي كوه در ماههاي گرم سال فضاي دلنشين و خاطره انگيزي را براي گردشگران خواهد داشت . تله كابين نمك آبرود داراي ۴۲ كابين ۴ نفره مي باشد كه با سرعت ۳ متر بر ثانيه مسير ۲۱۰۰ متري را كمتر از ۱۲ دقيقه طي مي كند , ارتفاع دكل تله كابين بين ۴ الی ۴۹ متر متغییر است. طول خط دو‌تله‌کابین نمک‌آبرود ۱۷۰۰ متـر و سـرعت دستـگاه ۶ متر در ثانيه گردشگران را به قله بکر و دست نخورده دیوحمام منتقل میکند.قله دیوحمام با غارهای طبیعی در ارتفـاع ۷۰۰ متـراز سطـح دریا و با چشم اندازی بی نظیر عـلاوه بر برخـورداری از امکانات رفاهی و بهـداشتی مناسب ، محیطـی دل انگیز و به یادمـاندنی را بـرای گردشـگران فراهم می آورد . این خط با ۳۵ دستگاه کابین فایبرگلاس ۶ نفره توانایی حمل روزانه ۸۰۰۰ گردشگر را داراست.

در قله مشرف به انتهای خط دو تله کابین چهار پدیده زمین شناسی با توجه به تاریخ اساطیر ایران نظر کارشناسان را جلب کرد که ابتدا خود چاله دیو حمام بود که در واقع یک پدیده خارق العاده زمین شناسی خاص به شكل يك گودال با دیواره های کاملا صاف و عمودی با صخره های سفید رنگ و پوشش خزه ای به قطر ۳۵ مترو عمق۳۰ متر که بر اساس افسانه های محلی آ نرا به خزینه ای برای حمام دیوان مازندران تشبیه کرده و مشخصات آن نشان می دهد که این پدیده زمین شناسی از فرسایش مستمر نیست.

نکته دیگر وجود دو چاه عميق که به غار های افقي دیگری منتهی می شود ودر افسانه های اساطیری شباهت زیادی به افسانه چاه پریان یا مکانی برای سفر به سرزمین پریان را دارد. مجموعه صخره های زیبای سفید و استخوانی رنگ که در چاله دیو حمام وجود دارد با کمی اغماض بصری به مجسمه های سنگی افراد سوار کار شباهت دارد و این قابلیت را دارد که با افسانه قلعه سنگ و یا همان داستان تبدیل شدن سپاهیان ملک فریدون به سنگ در اثر افسون فولاد زره دیو مشابهت نزدیکی دارد. بررسی تاریخ اساطیری و منابع نثر و نظم فارسی را از جمله شاهنامه فردوسی ,گرشاسب نامه,داستان های امیر ارسلان نامدار,اسکندرنامه و.... را غنای فرهنگی و ادبی تاریخ ایران زمین به ویژه در منطقه شمالی ایران دانسته كه باعث ایجاد فرصتی مناسب و استثنایی در کنار ساير پتانسیل بالقوه مناظر طبیعی برای شهرک توریستی نمک آبرود شده است تا با در نظر گرفتن هدف اصلی توسعه گردشگری در منطقه شمال کشور و جذب حداکثری توریست های داخلی و خارجی و از آن مهمتر حفظ و بسط تاریخ اساطیر ایرانی ,طرح گردشگری ((دیو حمام)) را مورد توجه ویژه قرار دهد.

 

                                div hammaam