تور کردستان

تور کردستان ، تور طبیعت گردی اورامان

 

تور کردستان  بدون شک زیباترین تور طبیعت گردی ایران است. کردستان در اردیبهشت و خرداد ماه سیمایی بهشتی به خود می گیرد و مناظری آنقدر بی بدیل آنقدر سحر آمیز و آنقدر باورنکردنی به خود می گیرد که هر طبیعت گردی را مجذوب و شیفته خود می کند. اما مناظر بکر و زیبا همه چیز تور کردستان نیست. مردمان مهمان نواز و مهربان، غذاها و خوردنی های خوشمزه و آیین ها و آداب و رسوم شاد و خاص خود همه و همه تور کردستان را خاص و استثنایی می کند. مطلب زیر در رابطه با سابقه تاریخی کردستان تهیه شده است.

سابقه تاریخی کردستان

کردستان قلمرو جغرافیایی بسیار گسترده ای شامل مناطق کردنشین ایران، ترکیه، عراق، سوریه، ارمنستان و آذربایجان است که در گذشته همه این مناطق جزء ایران بودند  و اکنون استان کردستان بخش کوچکی از این منطقه جغرافیایی است.آثار باستانی و محوطه های تاریخی متعدد و پراکنده ای از دوران قبل از تاریخ تا دوران اسلامی در استان وجود دارد که همگی آنها موید تاریخ باسابقه استان کردستان هستند و بویژه اینکه پایه گزار اولین حکومت قدرتمند و اصیل ایرانی مادها نیاکان کردهای امروزی بودند اما متاسفانه به دلایل متعدد طبیعی و اجتماعی همانند شرایط اقلیمی و آب و هوایی ، تنها ریزش های جوی سالانه نسبتا زیاد و رطوبت نسبی بالا و زمستان های سرد ، عاملی در تخریب ، فرسایش و آسیب رساندن به آثار و اماکن قدیمی منطقه بوده است .از طرف دیگر تهاجمات متعدد و پی در پی اقوام باستانی به ویزه آشوری ها در این سرزمین که در جنگ های ویرانگر خود سرزمین های مغلوب را تخریب کرده و می سوزانند ، نیز در تخریب آثار کردستان سهم زیادی داشته است. با این وجود هنوز برخی آثار قدیمی بجا مانده قابل بازدید در استان، شکوه و عظمت گذشته این منطقه از ایران را مشخص می سازد از جمله قلعه باستانی قم چقای در شمال غربی بیجار که در ردیف شاهکارهای با ارزش تاریخی مربوط به سده900-800 قبل از میلاد به شمار می رود، همچنین تپه باستانی زیویه، غار کرفتو و سایر آثار دیگر که از جاذه های تاریخی و مهم استان محسوب میگردند.بخش مهمی از تاریخ و آثار به جا مانده در کردستان مربوط به زمانیست که خاندان پرقدرت و با نفوذ اردلان در دوره صفویه و به هنگام جنگ ایران با عثمانی مرکز حکومت خود را در سال 1046هـ.ق یعنی حدود 400 سال پیش به شهر سنندج انتقال دادند در این سال سلیمان خان اردلان مرکز حکومت  و قدرت خانواده خود را بعد از چندین نقطه به شهر سنندج منتقل نمود و از آن زمان تا حدود به قدرت رسیدن ناصر الدین شاه قاجار این خانواده در محدوده استان حکومت می کردند و بدین خاطر بسیاری از آثلر تاریخی به جا مانده در کردستان بویژه سنندج مربوط به دوره حکومت اردلان می باشد. اردلان ها با شاهان صفوی ،زندیه، قاجاریه ارتباط خوبی داشتند و برخی از حکام آنها فعالیت های عمرانی خوبی انجام داده و آثار زیادی چون پل، عمارت، حمام، قلعه، و ...در استان به جای گذاشته که امروزه بر اعتبار آثار تاریخی استان افزوده اند.

[[{"fid":"9422","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"تور کردستان","field_file_image_title_text[und][0][value]":"تور کردستان"},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"تور کردستان","field_file_image_title_text[und][0][value]":"تور کردستان"}},"attributes":{"alt":"تور کردستان","title":"تور کردستان","class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

 

همسفر ما باشید در تور کردستان، تور طبیعت گردی اورامان در تعطیلات شهریور97

خرید تور کردستان