تور کردستان

تور کردستان و برخی از جاذبه های طبیعت گردی و گردشگری

تور کردستان | تور اورامان (هورامان) و طبیعت گردی|

- پارک جنگلی آبیدر: این پارك در ضلع غربی شهر سنندج در دامنه كوه آبیدر قرار دارد. آبیدر در فرهنگ منطقه جایگاه خاصی دارد و به دلیل پر آب بودن چشمه سارها، قنات ها و وجود باغ های متعدد مانند امانیه، امیریه و ... چنین نامیده می شود.از زمانی كه شهر سنندج بنیان نهاده شد، آب چشمه های آبیدر به شهر منتقل شد. هنوز هم قنات عمارت خسروآباد، آصف، وكیل، مشیر و تعدادی از بناها، به نوعی از این كوه سرچشمه می گیرد. 

 

 - منطقه اورامان: اورامان در شرق مریوان واقع شده که دارای کوهستان های زیبا و پوشش جنگلی است. رودخانه بزرگ سیروان ، از این منطقه و دره ی اورامان عبور می كند و به رودخانه دیاله در عراق می پیوندد. معمارى روستای اورامانات همانند ماسوله است. حیاط هر خانه بام خانه‌اى دیگر است، اما با وسعتى بیشتر.به غیر از وضعیت خاص روستا از نظر معمارى، موقعیت چشمه‌هاى پرآب، مراسم خاص و آداب و رسوم و وجود مقبره و مسجد پیر شالیار و به ویژه جمعیت و تعداد سکنه قابل توجه آن نشانگر اهمیت منطقه از زمان ساسانى است.

 [[{"fid":"9429","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":"730","width":"1094","style":"display: block; margin-left: auto; margin-right: auto;","class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

  - دریاچه زریوار: در شمال مریوان دریاچه ی زریوار قرار دارد که یکی از زیبا ترین میراث طبیعی به شمار میرود. آب این دریاچه از چشمه های جوشان و رودخانه های چندی که به آن می ریزد، تامین می شود. آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمهٔ کف‌جوش و بارش تأمین می‌شود. در بیشتر زمستان‌ها سطح دریاچه کاملاً یخ می‌بندد. 

- آبشار بل: بل نام روستایی در منطقه ی اورامان، در مرکز کرمانشاهان است.  آبشار بل در کنار این روستا وقع شده. این آبشار با فشار زیاد از شکاف کوه بیرون میریزد و قابل شرب است. این آب به رود سیروان منتهی می شود.

    - چهل چشمه:  چهل چشمه از کوه های مرتفع کردستان است. این کوه دارای آبشارها و چشمه های بسیار زیبایی است و وجه تسمیه آن نیز حکایت از وجود چهل چشمه آب دارد. این کوه در منطقه خورخوره از شهرستان دیواندره قرار دارد و منطقه ای سردسیر و برف گیراست. در این کوه می‌توان در تمامی سال برف را مشاهده کرد.

   - عمارت آصف وزیری: عمارت آصف یا خانه کرد موزه مردم شناسی مناطق کردنشین و بزرگترین موزه مردم شناسی مربوط به یک قوم در ایران است. این موزه در خیابان امام خمینی شهر سنندج واقع شده است. این موزه در عمارت آصف برپا شده و یکی از بزرگترین عمارت‌های اعیانی شهر سنندج است که دارای ارزش های ویژه معماری از لحاظ آجر کاری و گچبری و اروسی سازی است و حمام آن زیباترین حمام خصوصی در بین حمام های سنندج می‌باشد. بنای اولیه این عمارت در دوره صفویه بوده و در دوره های قاجار و پهلوی تکمیل شده است.

       - عمارت خسروآباد: این عمارت در بلوار خسرو آباد قرار دارد. این عمارت در نوع خود بی نظیر و مرکز حکومت اردلان به ویژه خسروخان اردلان بوده است. مجموعه عمارت و باغ آن افزون بر دو بخش اصلی یعنی قصر سلطنتی با ورودی ستون دار در بخش غربی و ساختمان شرقی با غلام گردش ها و ایوان ستون دار مشرف بر صحن عمارت و فضای بیرونی بنا دارای فضاهای دیگری چون حمام ، اتاق قاپچیان و خدمتکاران است. تزئینات معماری این بنا شامل گچبری ، آجرکاری ، اروسی های زیبا و حوض چلیپا شکل داخل عمارت است.

            - عمارت وکیل  : این مجموعه بزرگ در خیابان کشاورز واقع شده است و شامل ۳ حیاط با عمارت های مربوطه و یک حمام خصوصی در داخل مجموعه و یک حمام عمومی در خارج آن است. بخش اصلی عمارت وکیل در دوران زندیه ساخته شده و بخش های دیگر متعلق به دوره قاجار است. مجموعه دارای تزئیناتی چون آجرکاری‌های زیبا و اروسی های پرکار است و حیاط مرکزی دارای سقف شیروانی با طرح کلاه فرنگی است.

 - قرآن نگل - روستای نگل : در ۶۵ کیلومتری غرب سنندج در مسیر جاده سنندج - مریوان ، در داخل مسجد روستای نگل قرآنی خطی از دوران گذشته وجود دارد که بنا بر اعتقادات مردم یکی از چهار قرآن خطی است که در زمان خلیفه سوم به رشته تحریر در آمده و به چهار اقلیم دنیا فرستاده شده است. خط قرآن کوفی و دارای نقطه و اعراب و در قسمتی از شماره آیات طلاکاری شده و مزین به نقوش گیاهی می باشد. این قرآن در بین مردم جایگاه والایی دارد و همه روزه عده کثیری از نقاط دور دست برای زیارت قرآن به این روستا می آیند.

 

تور کردستان یا تور هورامان یا تور اورامان که یک تور طبیعت گردی چند روزه است ما شب هنگام از تهران حرکت می کنیم تا صبح زود به قلب استان کردستان برسیم. هورامان (اورامان) منطقه ای کاملا کوهستانی واقع شده در بین شهرهای سنندج و مریوان است که هنوز که هنوز است راه رسیدن به آنجا طولانی و سخت است. جاده های باریک و پیچ در پیچ منطقه باعث می شود که رفت و آمد به کندی صورت بگیرد. منطقه اورامان (هورامان) بسیار بکر و دست نخورده باقی مانده است به همین علت مکان های غذا خوری آنجا اغلب کافه هایی محقر و کوچک اند اما صفایی بی نهایت دارند و خوشمزه ترین غذاها در آنجا یافت می شود. زمانی به حقیقت طبیعت بکر کردستان پی خواهید برد که  پیاده در لابه لای کوه ها و دشت های سرسبز آن به گشت و گذار بپردازید.

 

[[{"fid":"9475","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"link_text":null,"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":"511","width":"772","style":"display: block; margin-left: auto; margin-right: auto;","class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

 

برای خرید آنلاین تور کردستان روی لینک زیر کلیک کنید

خرید آنلاین تور کردستان 97