تور کویر ، قاب خالی را پر کن

هر ساله با آغاز پاییز زیبا و سردن شدن تدریجی هوا عاشقان راه کویر در پیش می گیرند تا جسم و جانشان را صیقل دهند و ببینند آنچه را از یاد برده اند ! 

در همین راستا تورهای کویر همچون دسته های پرندگان مهاجر ،فوج فوج ، به مقصد کویر حرکت می کنند. هدف از برگزاری تورهای کویر اغلب بازدید از روستاهای کوچک و جاذبه های طبیعی و آثار باستانی است.

در تور کویر آدم ها به دنبال سکوت ، هوای پاک زندگی روستایی و جاذبه های بکر طبیعی هستند. کشور ما ایران از تنوع اقلیمی بسیاری برخوردار است. وجود دریا جنگل کوهستان و کویر فرصت مناسبی برای تورهای طبیعت گردی به وجود آورده است. در سال های اخیر به دلیل توسعه تورهای طبیعت گردی ، گردشگران به تور کویر علاقه بالایی نشان داده اند و سایت های طبیعی زیادی برای استفاده گردشگران تجهیز شده است.

ایران 2 محدوده اصلی کویری دارد که از جذابیت بالایی برای تورهای چند روزه و به خصوص تور کویر برخوردار است. یکی کویر مرکزی و دیگری کویر لوت. در کویر مرکزی که در استان های اصفهان و سمنان واقع شده پارک ملی کویر و کویر مرنجاب از مهمترین سایت های تورهای کویر است. در کویر لوت کلوت ها وجود دارند که در نوع خود منحصر به فرد هستند. 

تور کویر مرنجاب

 مرنجاب چگونه مرنجاب شد؟ در زمان صفویه هنگام حمله‌ی تاجیک‌ها و افغان‌ها به ایران هنگامی که به اصفهان و نقاط مرکزی رسیدند شاه عباس صفوی جای خالی یک قلعه‌ای نظامی و کاروانسرا را در مسیر جاده‌ی ابریشم حس کرد. بالاي كاروانسرا به شكل سنگرهاي ديدباني است و ذكر شده است كه هميشه ٥٠٠ پاسدار مسلح در قلعه حضور داشتند و امنيت عبور كالا از چين به اروپا و بالعكس را در اين منطقه تأمين مي كردند. مرنجاب در اصل نام همین کاروانسرا و قنات است که در زمان شاه عباس صفوی بنا نهاده شد و پس از آن مناطق پیرامونی آن به کویر مرنجاب شهرت یافت. کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع شهرستان کاشان در استان اصفهان قرار دارد. در اصل منطقه مرنجاب جزیی از بیابان بند ریگ است و در شمال آن واقع شده است.