اولین کافه کتاب‎ در ایران در اوایل دهه 80 به کوشش شهلا لاهیجی تاسیس شد. "خواندن کتاب با یک فنجان چای" آرزویی بود که فراز ‎و ‎نشیب های بسیاری داشت. از آن سال به بعد کافه کتاب‎های بسیاری تاسیس و به دلایل متعدد تعطیل شدند.

اما مزه گشتن در بین انبوهی از کتاب‎ها، انتخاب چند نور‎چشمی و گذراندن چند ساعتی با آنها همراه با نوشیدن چای لذتی بود که دیگر نمیشد از مخاطب ایرانی دریغ کرد. کافه کتاب‎هایی چون کافه کتاب مرکزی، کافه کتاب امیرکبیر، کافه کتاب نزدیک،کافه کتاب ثالث، کافه کتاب فرهنگسرای شفق و... نسل دوم این پاتوق‎های روشنفکری شدند.

پیشنهاد ما این است اگر آنقدها هم اهل کتاب خواندن نیستید این هفته برای قرارهای دوستانه‎اتان یکی از این کافه کتاب‎ها را انتخاب کنید. یک کتاب شعر بردارید، یا یک داستان کوتاه پیدا کنید و تجربه‎ی جدیدی برای خودتان خلق کنید.اگر هم از آن خوره‎های کتاب هستید که اینجا جان می‎دهد برای یک صبح تا بعد از ظهر غرق شدن در دنیای خیال!

در پایان آدرس چند کافه کتاب را برایتان می‎نویسیم. اگر به آنجا سری زدید سلام ژیوار را برسانید و عکس‎های خود را با ما در اینستاگرام با هشتگ #ژیوار و #کافه کتاب به اشتراک بگذارید.

کافه کتاب نزدیک : خیابان کریم خان زند، بین خیابان ایرانشهر و ماهشهر، شماره ۱۳۴، طبقه اول

کافه کتاب شهر کتاب مرکزی: خ شریعتی، بعد از خ مطهری، نبش کلاته، کافه کتاب شهر کتاب مرکزی

کافه کتاب فرهنگسرای شفق: یوسف آباد، خیابان سیدجمال‌الدین‌اسدآبادی، خیابان21، بوستان شفق

کافه کتاب امیرکبیر: میدان انقلاب، خیابان انقلاب، بین ۱۲فروردین و اردیبهشت، انتشارات امیر کبیر

کافه کتاب نشر ثالث: خيابان كريمخان، بين ايرانشهر و ماهشهر طبقه‌ي بالاي نشر ثالث