برنامه های متنوعی برای تور طبیعت گردی و تور چند روزه از سوی برگزارکنندگانشان طراحی و اجرا می شود ولی به طور عمده از نظر طبیعت گردی به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می شوند.مسیر برنامه های سنگین عموما شامل پیمایش طولانی مدت و همچنین فراز و نشیب هایی است که بی شباهت به کوهپیمایی نیست!

به همین منظور باید یک یار کمکی برای مواقع ضروری در تورهای طبیعت گردی همراه خود داشته باشید که باتوم (باتون -عصای کوهنوردی-Trekking Poles) یکی از آن ابتدایی‌ترین و در عین حال اساسی ترین یاران کمکی در طبیعت گردی است. امروزه بسیاری از کوهنوردان و طبیعت گردان از باتوم(باتون) در پیمایش های طولانی و مسیرهای زمستانه خود استفاده می کنند و روز به روز به تعداد استفاده کنندگان اضافه می شود. بسیار مهم است که باتوم ها بصورت یک جفت (2عدد) و صحیح بکار رود تا صدمه ای به فرد وارد نشود.

ذکر این نکته ضروری است که در صورتی که کوله سنگین حمل میکنید، برای حفظ تعادل حتما از باتوم به صورت جفت استفاده کنید. 

[[{"fid":"5269","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"","field_file_image_title_text[und][0][value]":""},"type":"media","attributes":{"height":"361","width":"481","class":"media-element file-default"},"link_text":null}]] 

فوایداستفاده درست از باتوم :

باتوم ها در ازای هر ساعت فعالیت کوهنوردی چندین تن وزن را از روی اندام تحتانی به دستها منتقل می کنند. و در ازای یک روز فعالیت سنگین کوهنوردی حدود ۳۰ تن وزن وفشار را از روی زانوهای شما منتقل میکند.

کاهش فشار ناشی از وزن بدن بر روی پاها و زانوها و کاهش خستگی ـ انتقال قسمتی از وزن بدن روی دست ها که عموما در کوهپیمایی و طبیعت گردی در استراحت به سر می برند.

افزایش حس تعادل ، جلوگیری از سرخوردن یا زمین خوردن بویژه در خستگی های مفرط در برنامه های طولانی مدت

در هنگام حمل کوله پشتی های سنگین در برنامه های طولانی مدت یا زمستانی

کمک به کمتر خسته شدن افراد دارای وزن بالای (کوهنورد سنگین وزن)

بهبود ناراحتی قبلی مفاصل و ستون فقرات

در هنگام عبور بر روی برف و مکانهای خیس،سبزه زار ، نرم ،هنگام عبور از رودخانه ،کوهنوردی در شرایط مه یا دید کم(در شرایط فوق حفظ تعادل نقش حیاتی برای سلامتی فرد دارد)

کاربردهای ابتکاری از باتون مانند: ساخت برانکارد در مواقع ضروری – دفع خطر حیوانات – ثابت نگهداشتن عضو مجروح یا شکسته شده (آتل) و ...

استفاده از باتوم از افزایش بی رویه ضربان قلب در ابتدای فعالیت (ولی بعد از مدتی این کاهش ضربان بدلیل فعالیت ماهیچه های دست و پا ادامه پیدا نمی کند)

 

معایب استفاده از باتوم :

استفاده نادرست از باتوم

اگر فاصله بین بدن و باتوم زیاد باشد نه تنها کشیدگی در اندامها زیاد می شود بلکه هنگام چرخش درد زیادی نیز احساس خواهد شد.

کاهش احساس تعادل

استفاده مداوم از باتوم توانایی هماهنگی فرد را کاهش می دهد.در مورد استفاده مکرر از باتوم، فرد احساس امنیت بیشتری می کند. این اثر مخرب بوده و باعث می شود در مناطقی که صعب العبور است ، خصوصا جایی که فرد نمی تواند از باتوم استفاده کند فرد دچار مشکل شود،مانند :تیغه های باریک کوه ومسیرهای پرتگاهی

کاهش مکانیزم های محافظتی فیزیولوژیکی 

استفاده مداوم از باتوم تحریک کشیدگی فیزیولوژیکی را که برای تغذیه غضروف مفصلی و ورزیده کردن وحفظ حالت کشسانی مفصل لازم است کاهش می دهد.

افزایش ضربان قلب 

به دلیل فعالیت ماهیچه های بزرگتر در اندام فوقانی و دستها

راحت نبودن هنگام عکاسی یا فیلمبرداری در برنامه ها

دلیل پزشکی نیست ولی می تواند خطراتی برایتان داشته باشد

هرچند لازمه اولیه سفرهای شخصی یا همسفر شدن با تور طبیعت گردی تصمیم به راهی شدن است اما باید موارد و وسایلی را جهت افزایش ضریب ایمنی رعایت و تهیه نمود تا این روند ادامه پذیر باشد.