پلان اول

اولین بار معضل عدم وجود قوانین حمایتی از محیط بانان در سال 1390 بر سر زبان ها افتاد. زمانی که حکم اعدام محیط بانی که در هنگام انجام مسئولیت به یک شکارچی غیرقانونی تیراندازی کرده‎بود، صادر شد. اسعد تقی زاده که شکارچیان را در حال حمل یک راس "کل" مشاهده می‎کند با وجود اعلام هشدار و درخواست از شکارچیان برای تسلیم خود با تیراندازی از سوی آن‎ها مواجه می‎شود. اسعد در نهایت با تیراندازی به سمت یکی از شکارچیان باعث کشته‎شدن یکی از شکارچیان می‎شود. 

پلان دوم 

با وجود تلاش‎های بسیار ارگان‎های مردم نهاد و سازمان محیط زیست اسعد (که حالا محیط بان دنا نامیده می‎شود) از سال 1386 درزندان به سر می‎برد و منتظر اجرای حکم اعدام است. غلامحسین خالدی دومین محیط بان منطقه ی دناست که از سال 1389 دچار سرنوشت مشابه اسعد شده‎است. حکمش2 بار در دیوان عدالت رد شده اما برای بار سوم به اعدام محکوم شده و منتظر حکم دیوان عدالت است. پیشنهاد این هفته ی ما همگام با کانون راهنمایان ایران این است که برای آزادی این محیط بانان گامی برداریم. قاشق زنی در شب چهارشنبه سوری را بهانه ای کنیم برای جمع‎آوری کمک نقدی برای آزادسازی این محیط بانان. خانواده‎ی غلامحسین در پیامی که خطاب به مردم منتشر کرده اند اینگونه نوشته‎اند: با اعتماد بر دل‌های مهربان مردم سرزمینی که نذر و سخاوت را می‌شناسند ؛ فروتنانه خواهشمندیم ؛ غلامحسین خالدی ؛ محیط بان دنا ؛ رفیق بلوط‌های زاگرس را تنها نگذارید.

پلان سوم 

آرش نورآقایی، رئیس کانون راهنمایان ایران در اینستاگرام خود نوشته است: 

قصد داریم پروژه ای را پیش ببریم که بر اساس آن بتوان در مراسم قاشق زنی وجه نقد از مردم دریافت کنیم که بهای آزادی محیط بانان باشد. هر چند که امکان سو استفاده از این طرح وجود دارد و نگران هستیم ولی می توان برایش برنامه ریزی کرد. به همکاری و هماهنگی احتیاج داریم.