اگر کمی در زندگی خوش شانس هستید، در سفر به قشم عروسی‌ای پا داده و پرویز شما را به آن خواهد برد. مراسم عروسی قشم کم نظیر است مگر در شهرهای هم فرهنگش. همه در خانه داماد جمع می‌شوند. همه اهالی دعوت‌اند و قدمشان بر سر چشم. وارد که می‌شوید بوی کندر و عود مستتان می‌کند و ورودتان را به دنیایی رویایی شکوه‌مندترین می‌کند.در بدو‌ ورود شیرقهوه‌ای به شما تعارف می‌کنند که مزه‌اش تا ابد در دهانتان خواهد ماند. ناخدایان پیر در میان جمع دست بر دوش هم با آهنگی جنوبی رقصی هماهنگ را به یمن شروع زندگی دو جوان آغاز می‌کنند. رقصی که با هیچ تصویر ذهنی شما از رقص جنوب هم‌خوانی نداشته و همین امر آن را یکتا می‌کند. ناهار عروسی هم هواری است. هواری یک نوع غذای محلی قشم اهالی جنوب و قشم است که هم با مرغ هم با ماهی و هم با میگو طبخ می شود و به صورت پلوی دم کرده با ادویههای فراوان است و طعمی کاملا جنوبی دارد.

هواری پلوهواری غذای روز عروسی در قشم است

 

از المانهای مهم دیگر مراسم عروسی قشم حجله عروسی است. حجله آیینی مهم است. پیش از رسیدن عروس و داماد با پرویز به خانه عروس می‌روید و از اتاق زیبای حجله دیدن می‌کنید. اتاقی پر از پارچه‌های رنگی و آیینه کاری هایی که استادانه طراحی شده‌اند.

 

حجله عروسی قشمحجله‎های عروسی در استان هرمزگان زیبا و دیدنی‎اند

 

زوج خوشبخت، ۴۰ روز در حجله‌ای که در خانه عروس است سپری می‌کنند (سه روز بدون اینکه از حجله خارج شوند) و در این مدت پدر داماد خرج خانه را می‌دهد. مهلت ساختن و تزیین حجله تا قبل از شروع اولین روز عروسی است و پس از نصب آیینه ها وتزیینات دیگر توسط مردان، بقیه ی کارها به خانم ها واگذار می شود تا پشتی ها و تزیینات جزیی و ریزه کاری های دیگررا انجام دهند. دکور یا میز تلویزیون و لوازم صوتی ،تصویری و اشیای دکوری برای زیباتر نمودن حجله وحتی در گذشته انواع قطعات بزرگ طلا به در تخت عروس و داماد نصب می شده که این رسم هم الان منحل گردیده است. به محض آماده شدن حجله ، سور و سات عروسی نیز آغاز می شود.جالب است بدانید بر طبق عرف ، چون حجله در منزل عروس ساخته می شود ، عروس باید از دیدن و یا بازدید از حجله اجتناب نماید واگر خلاف این رفتار نماید با عکس العمل اطرافیان به خصوص مادر خودش و یا افراد مسن روبه رو می شود.

پیشنهاد: با ژیوار به قشم سفر کنید و تجربه‌ای متفاوت از زندگی را در میان مهربان‌ترین قوم بشر تجربه کنید: تور قشم و جزیره هنگام

تذکر: قشم اعتیاد دارد، مراقب باشید!