تورهای خارجی این روزها برای ما ایرانیان به هتل شیک و پرواز مطمئن محدود شده است. شاید در یک تور به اطلاعات دقیق تری از هتل های یک کشور دست پیدا کنیم تا فرهنگ آن، بافت اجتماعی اش و نگاه مردم اش به زندگی. تور اسپانیا در ایران کم برگزار نمی شود. سفر به بارسلونای ساحلی و مادرید زیبا پای ثابت این تورهاست. اما حقیقتا چه چیزی اسپانیا را اسپانیا کرده است؟ چه چیزی باعث شده است که اولین چیزی که از اسپانیا به ذهنمان خطور می کند تصویر مردم شاد و کم استرسش باشد؟ 

بدون شک موسیقی، از مهمترین المان های شکل دهنده ی این تصویر است. اسپانیا سرزمینی است با جریان های بزرگ و متنوع موسیقی. منطقه ی اندلوس، در جنوب اسپانیا خاستگاه موسیقی فلامنکو است. موسیقی ای که اکنون به عنوان میراث ناملموس در یونسکو ثبت شده است و از امریکای شمالی تا ژاپن در خیابان ها و کافه ها اجرا می شود. 

هرچند  موسیقی اسپانیا را به فلامنکو می‌شناسند، اما موسیقی اسپانیا به این موسیقی محدود نیست.  موسیقی مدیوال و فولک هم بخش مهمی از موسیقی امروز  اسپانیاست.

 

 ژیوار در آذر ماه 1394 قصد برگزاری توری موسیقایی به اسپانیا را دارد. همیشه در مورد تورهای فرهنگی این سوال مطرح می شود که آیا فقط متخصصین می توانند در این تورها شرکت کنند؟ جواب ما این است: ما قصد داریم کشور مقصد را از منظر مهمترین ویژگی فرهنگی و هنری اش نگاه کنیم و برای این "نگاه کردن" هیچ کس را برتر به دیگری نمی دانیم. احتمالا افراد متخصص (در این مورد نوازنده ها و موسیقیدان ها) سوال های بیشتری در ذهن داشته باشند، اما این سفرها در اصل برای "اهل ذوق" طراحی شده اند. پس اگر خود را "اهل ذوق" می دانید، با ما همسفر شوید.