تاشکند

معرفی تاشکند، پایتخت ازبکستان

تاشکنت یا چاچ، پایتخت کشور عموزاده های ما در ازبکستان است؛ هرچند که زبان غالب تاشکند ازبکی است و فارسی زبانان آن هم به فارسی بخاری (آمیزه‌ای از پارسی (تاجیکی)، عبری، عربی و ازبکی) صحبت می‌کنند، اما پیشینه ادبیات و ادیبان فارسی گوی و تاجیکی در این کشور و در این شهر، باعث قرابت ازبک ها به فارس زبان ها شده است.

نام دیگر تاشکند؛ چاچ در ادبیات فارسی و مخصوصا در شاهنامه فردوسی به کرات دیده می‌شود؛ « بر او راست چپ کرد و خم کرد راست/خروش از خم چرخ "چاچی" بخواست » . این تکرار که مخصوصا در قصه های جنگی شاهنامه دیده می‌شود، به دلیل شهرت کمان هایی بوده که در قدیم در چاچ ساخته می‌شده و اصطلاح «کمان چاچی» در ادب فارسی معنی بهترین کمان را دارد.

تاریخچه تاشکند

پیشینه این سرزمین در منابع چینی به سده سوم میلادی می‌رسد. به نظر می‌رسد که اصالت خاندان پادشاهان چاچی یا تاشکندی از دودمان ترکی است و مردمان چاچ پیشینه سغدی داشته اند اما در گذر تاریخ گهگاه چینیها نیز حاکمان تاشکند بوده اند. در کتیبه کعبه زرتشت در نزدیکی نقش رستم نوشته شده که شاپور اول چاچ را در قلمرو مرزی حکومت ساسانی در نظر گرفته است.

تاریخ معاصرتر تاشکند آنچه که واضح است حکمرانی روسها در سال 1865 به آن بوده که طی حمله به شهر صورت گرفته است.

در سال ۱۹۱۷ برای اولین بار حکومت بولشویکی در این شهر برقرار شد. در زمین لرزه سال ۱۹۶۶ ویران شد و جاذبههای تاریخی شهر که روزگاری آبادیای بر سر راه کاروانهای جاده ابریشم بود از بین رفت. تاشکند پس از این حادثه به کمک ۳۰,۰۰۰ هزار نیروی داوطلب بازسازی شد

 

جاذبه های دیدنی تاشکند

مجموعه حضرت امام که در سال 2007 و به مناسبت انتخاب تاشکند به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بازسازی و مرمت شد، مجموعه ای مذهبی است و شامل چند مسجد، مقبره، کتابخانه و مدرسه دینی است. در اين مجموعه اداره مسلمانان ازبكستان، مدرسه براق‌خان (متعلق به قرن شانزدهم ميلادی)، كتابخانه اداره مسلمانان و مقبره قفال‌چاچي قرار دارد.

تاشکند

 

عقربه‌های شوم ساعت 

بنای یادبود عقربه های شوم اشاره به زلزله ویرانگر سال 1966 دارد که هزاران کشته و زخمی به جا گذاشت و خسارتی عظیم به شهر وارد کرد. هرچند که تاشکند با کمک ارتش و نیروهای داوطلب دوباره به شکوه و زیبایی اش برگشت، اما بنای یادبود میدان زلزله که ساعتی است که عقربه هایش روی ساعت 5:22 (ساعت وقوع زلزله) ثابت مانده، یادآور این روز تلخ در تاریخ تاشکند است.

مصحف عثمان 

قرآنی خطی که بر روی پوست نوشته شده است و معروف است به مصحف عثمان در کتابخانه اداره مسلمانان در مجموعه حضرت امام نگهداری میشود. این قرآن در زمان حمله تیمور به بغداد به ازبکستان انتقال داده شد و در سال 1865 میلادی پس از آنکه روسها ازبکستان را به اشغال خود درآوردند به سن‌پتربورگ فرستاده شد. اما در سال 1918میلادی به خواست مسلمانان کشور ازبکستان بعد از پیروزی انقلاب سوسیالیستی مجددا به تاشکند منتقل شد.

 

ميدان اميرتيمور

مجسمه تيمور لنگ سوار بر یک اسب در میدانی در مرکز شهر قرار گرفته است که به میدان ایمر تیمور معروق شده است. مجسمه مارکس تا قبل از استقلال ازبکستان در این محل قرار داشت که این مجسمه کنونی در سال1994 میلادی جایگزین آن شد.

تاشکند

مجموعه استقلال

این مجموعه به مناسبت استقلال جمهوری ازبکستان در مرکز شهر تاشکند و در فضایی سبز و وسیع ساخته شده است.

تا قبل از استقلال ازبکستان این مجموعه به میدان سرخ معروف بود و مجسمه لنین در مرکز میدان به چشم می‌خورد و محل رژه نیروهای نظامی بود تا سال 1992 که به میدان استقلال تغییر کرد.

در این میدان مجسمه یک زن ازبک و فرزندش در زیر سمبلی از کره زمین که بر روی آن نقشه ازبکستان برجسته شده است قرار گرفت. این مجسمه در گوشه ای از میدان واقع شده است. در گوشه دیگری از این مجموعه و در محیطی سرسبز مجسمه پیرزنی قرار گرفته که چشم انتظار بازگشت فرزندانش از جبهه های جنگ است و رو به روی او شعله آتشی روشن است که از سال 1975 تا کنون برافروخته نگاه داشته شده است. 

در حاشيه، دو رديف عمارت به سبك ايوان‌هاي قديم سمرقندی و بخارایی تعبيه شده است كه در آن، نام كشته‌شدگان ۱۲ استان ازبكستان در لوح‌هایی به شکل برگ کتاب با ورق‌هايي از جنس برنج، حك شده است. در حال حاضر اين محل، به یکی از منطقه های مهم ملی و تاریخی شهر تبديل گردیده است كه نزد مردم و جهانگردان خارجی اهمیت زیادی دارد. هم‌چنین ، به نشانه احترام به كشته‌شدگان جنگ در مناسبت‌هاي ملي و به هنگام سفر مسئولین دیگر كشورها به ازبكستان دسته گلي به این مجسمه اهدا می شود.

بر روی ستونهاي چوبی این بناها، كنده‌كاري‌هاي قشنگی حک گردیده است که البته شبيه هم نيستند چون استادكاران زبردستی از مناطق مختلف فرغانه، نمنگان، سمرقند و ... در ساخت آن کمک کرده اند. كه به عنوان روز گرامي‌داشت خاطره‌ي شهيدان در روز نهم ماه مي، مردم در اين جا دور هم جمع می شنون و تاج گل در پاي مجسمه‌ي «مادر غم‌دیده»، نثار مي‌كنند.

 تاشکند

 

 

کاخ شاهزاده رومانوف

بنای اقامتگاه شاهزاده رومانوف که در زمان حمله و سلطه روسها به تاشکند در این شهر سکونت داشته اکنون یکی از آثار تاریخی تاشکند است. این کاخ که در سبک مدرن و در سال 1891 ساخته شده، بنایی است زیبا که با برج های کوچک و پنجره های فراوان تزئین شده. از آنجا که صاحب کاخ علاقه زیادی به شکار داشته ورودی اقامتگاه خصوصی با چهره های برنزی گوزن و سگ شکاری تزئین شده است. 

 تاشکند