پارک ملی گلستان:

پارک ملی گلستان منطقه‌ای کوهستانی است که در استان خراسان٬ مازندران و سمنان واقع شده است و راه تهران٬ مشهد از طریق گرگان به طول ۳۵ کیلومتر آن را به دو قسمت جنوبی و شمالی تقسیم می‌نماید . پارک ملی گلستان از سال ۱۳۳۶ تحت حفاظت قرار گرفته است. در مجاورت پارک ملی گلستان دو شهر وجود دارد که عبارتند از گنبد کابوس در ۵۵ کیلومتری غرب پارک و بجنورد در ۱۱۵ کیلومتری شرق پارک واقع شده اند. این پارک دارای دو در ورودی شرقی و غربی است و سه راه اصلی به این دو ورودی ختم می‌شود.

در اطراف پارک ملی گلستان روستاهای زیادی دیده می‌شود. روستاهای شمال غربی پارک مانند لهندور٬ زاو بالا و پایین٬ قوش چشمه و تنگراه که در بخش جنگلی قرار داشته و ترکمن نشین هستند.

روستاهای جنوب غربی پارک مانند کند سکوه و دشت شاد که در بخش کوهستانی و جنگلی قرار دارند و اهالی آن غیر ترکمن می‌باشند.

روستاهای ضلع جنوب و جنوب شرقیپارک مانند قریه دشت٬ چشمه خان آرمودلو و رباط قره بیل که در بخش‌های هموار قرار داشته و دارای اراضی مناسب کشاورزی هستند و نزدیک جاده قرار دارند.

پارک ملی گلستان از نظر شرایط آب و هوایی تحت تاثیر رطوبت دریای خزر است. میزان بارندگی ۱۰ میلی‌متر تا ۷۵۰ میلی‌متر است.

پارک ملی گلستان منطقه‌ای کوهستانی است و دارای آب و هوای گوناگونی است و بنابراین ارتفاعات از نظر گیاهی٬ جانوری و اقلیمی ویژگی‌های متفاوتی دارد. این پارک دارای دره‌های متعددی است که برخی از مشهورترین آنها به شرح زیر است:

۱ دره آلمه در شرق پارک که پوشیده از درختان اورس و درخچه‌های سیاه تلو٬ زرشک٬ کیکم٬ پلاخور و لیک بوده و زیستگاه قوچ و میش اوریال است.

۲ دره آق سو در جنوب پارک و در مرز استان‌های خراسان شمال و مازندران که پوشیده از جنگل است و زیستگاه کل و بز و مرال می‌باشد.

۳ دره آبشار که ۵ کیلومتر شرق تنگه گل در کنار جاده واقع و انتهای آن آبشار بلند و زیبایی قرار دارد.

۴ دره سوار باغی که در نزدیکی تنگه گل قرار دارد و زیستگاه مرال٬ کل بز٬ گراز٬ خرس و پلنگ است.

۵ دره جمشید آباد در غرب پارک واقع شده و با درختان تنومند پوشیده شده و زیستگاه بسیار مهم مرال٬ شوکا و گراز است و ماهورهای آن زیستگاه قرقاول است.

۶ دره قز قلعه در جنوب پارک واقع شده و زیستگاه مهم قوچ و میش کل٬ بز٬ مرال و خرس به شمار می‌رود.

۷ دره خشک که در شمال شرقی پارک قرار دارد و زیستگاه کل٬ بز٬ قوچ و میش است.

 پارک ملی گلستان ا جنگل‌های متعدد انبوه خزری تشکیل یافته که بخش عمده پارک را تشکیل می‌دهند. منابع آب پارک ملی گلستان شامل یک رودخانه و تعداد زیادی قنات و حدود ۲۱ چشمه است و رودخانه دوغ که سرچشمه آن حوالی دوراهی دشت بوده و سمت غرب دارد و حواله تنگه راه از پارک خارج می‌شود.

 

                                    parke meli golestan

 

پارک جنگلی دلند:

 

این پارک در ۱۱ کیلومتری غرب آزادشهر در کنار جاده اصلی گرگان - مشهد قرار دارد و پوشیده از درختان با ارزش مانند بلوط٬ افرا و آزاد و انجیلی است و دارای امکانات تفریحی مانند آب آشامیدنی٬ سرویس بهداشتی و کمپ چوبی میباشد.

 

                                دلند