تور تنگه واشی

 

از شهر تهران رو به شرق با پشت سر گذاشتن جاجرود، بومهن، رودهنگیلاوند، سربندان، دلیچای و نمرود ۵ کیلومتر مانده به فیروزکوه،رو به شمال میتوان به آبادی بزرگ و سرسبزی موسوم به جلیزجند رسید. رودخانه واشی یا به قولی ساواشی از شمال به جنوب،سرتاسر مراتع این آبادی را در می نوردد و به رودخانه حبله رود متصل می شود. در ۴ کیلومتری روستای خوش آب و هوای جلیزجند به کوه بلند واشی میرسید. در این کوه تنگه ای طبیعی وجود دارد که رودخانه ای از آن عبور می کند و در فصل تابستان پذیرای بسیار از گردشگران داخلی و خارجی است.

اگر فرصت بازدید از دیگر مناطق دیدنی فیروزکوه به شما دست نداد بازدید از این مجموعه ی تاریخی، طبیعی بی نظیر در استان تهران را به هیچ وجه فراموش نکنید. واشی در اوایل دوران سلطنت قاجارها بعنوان تفرجگاه و شکارگاه ،بسیار مورد توجه بوده  از این نقطه با یک پیاده روی ساده در امتداد رودخانه به مدخل تنگه ای می رسیم که دو طرف آن را دیواره های بلندی به ارتفاع ۱۰۰ متر پوشش می دهد و درقعر آن رودخانه واشی جریان دارد.تنها راه عبور از رودخانه حرکت برخلاف جریان آب و از میان آن است.

مسیر تنگه اول  واشی را می توان با صرف نیم ساعت زمان پیمود و پس از آن به مرتع سرسبز و بسیار جذاب واشی رسید.از این نقطه هم با یک ساعت پیاده روی، رو به شمال، می توان به تنگه دوم این دره که همچون تنگه اول است و به صورت پلکانی بالا  می رود ،دست یافت.طول پیمایش تنگه دوم نیز به مدت زمانی حدود نیم ساعت پیاده روی در آب نیاز دارد  که پس از آن به آبشار واشی با ارتفاع معادل ۲۰ متر می رسد.از جمله بهترین نقاط برای گردشگران و طبیعت گردان، باغستان های بین دو تنگه است. زمان مناسب برای دیدن این جاذبه طبیعی از خرداد ماه تا مهر ماه است.