جنگ ابر-درخت آزاد

تور جنگل ابر درخت آزاد 

در ادامه معرفی گونه های گیاهی تور جنگل ابر این بار به درخت زیبای آزاد می رسیم. در تور جنگل ابر گونه های جانوری مختلف و متنوعی را خواهیم دید که درخت آزاد یکی ازین گونه های درختی است. تور جنگل ابر در فصول مختلف قابل اجراست که بهترین زمان آن فصب بهار و پاییز است. همچنین در تعطیلات نوروز 94 شما می توانید با شرکت در تور جنگل ابر از زیبایی های این جنگل هیرکانی لذت ببرید.

 

نام محلی درخت آزاد در قفقاز سلک وا می باشد و نام علمی جنس مزبور از این نام گرفته شده است. این درخت در تمام جنگل های شمال از آستارا تا گلی داغ و جنگل های بجنورد وجود دارد و نیز در جنگل های کردستان در اطراف باغ خان بین سنندج و مریوان و در جنگل های جنوب غربی کشور نمونه هایی از آن به نظر می رسد و به طور کلی مخصوص نواحی جلگه ای و کم ارتفاع و میان بند شمال می باشد ولی تا ارتفاعات زیاد هم بالا می رود. پایین ترین نمونه های آن در سواحل مختلف نوشهر و آستارا دیده می شود و در گدوک مازندران به 1300 متر ارتفاع و در کردستان تا ارتفاع بیشتری بالا می رود. چوب آن قابل ارتجاع است و در صنایع روستایی مصارف مختلف دارد و در تهیه در و پنجره و ستون و نعل و چان چو و مال بند گاجمه (گاو آهن) به کار می رود و در ساختمان امامزاده ها بیشتر مصرف می گردد.

نام های محلی آن عبارت است از آزاد ( گیلان)، آزار (رامسر و شهسوار)، ازدار (لاهیجان)، نیل (آستارا)، سیاه دار و سیاه دور (طوالش)، آقچه آغاج (گلی داغ)، بز (مریوان)، بوز (فارس)، فق (رودبار).

برگرفته از کتاب جنگل ها، درختان و درختچه های ایران

تالیف دکتر حبیب الله ثابتی