سن بچه‌­ها 

هیچ سن درست یا غلطی برای شروع سفر با بچه‌­ها وجود ندارد: سفر شما می­تواند با یک نوزاد درست همانقدر لذت­بخش باشد که با یک نوجوان. هر گروه سنی یا مرحله در رشد کودکتان با مزایا و چالش­هایش همراه است و سفر­های شما لازم است که دقیقا با توانایی‌­ها و نیاز­های کودکتان برنامه­ریزی شود. به هرحال یک تعطیلات یا سفر خوب آن است که برای همه قابل استفاده باشد- هم بچه‌­ها و هم بزرگتر­ها- بنابراین به خاطر داشته باشید که به برنامه‌­ی سفر خود یا آرزوهایتان هم توجه کنید. 

نوزادان

 سفر با نوزادان امتیازات زیادی دارد. آن­ها هیچ چشم­اندازی از جایی که شما می­روید، کاری که می­کنید و این­که چگونه به آن­جا می­رسید، ندارند (از این نهایت استفاده را بکنید!). از بسیاری جهات، نیاز نوزاد اول شما تفاوت زیادی در شیوه‌­ی مسافرت شما قبل از بچه‌­دار شدن ایجاد نمی­کند. نوزادان به خوبی قابل حمل هستند، آن­ها زیاد می­خوابند و به راحتی با کالسکه یا با یک carrier  بچه که به جلوی شما بسته می­شود، سرگرم می­شوند. اگر شما می­خواهید روزتان را این‌­طرف و آن‌­طرف بگذرانید، موزه‌­ها را ببینید، مکان­های دیدنی را ببینید و بعد از همه این­ها شب را در یک رستوران دل­انگیز باشید، کودک شما از جمع شدن در آغوش شما در carrier بچه یا هل داده شدن در کالسکه خوشحال خواهد شد. برای ۸ تا ۱۰ هفته اول صورت کودک احتمالا به سمت شماست، اما بعد از آن، آن­ها می­توانند با محیط بیرون رو به رو شوند و شروع به علاقمند شدن به آن کنند. وقتی با یک نوزاد سفر می­کنید، آزادی­های خیلی زیادی دارید ولو اینکه ناچارید به طور منظم برای شیر دادن یا تعویض پوشک در مسیر توقف کنید. یکی از مزایای حقیقی این سن این است که شما هنوز می­توانید شب­ها بیرون بروید. تا وقتی­که شما در جاییکه خیلی پر سر و صدا و دودآلود نباشد قرار نگیرید، نوزادان احتیاج ندارند که برای خواب به محل اقامت برگردند، بلکه معمولا همه‌­جا خوابشان می­برد. در ضمن داشتن یک بچه به طور موثری زندگی اجتماعی شما را در سفر بهبود می­بخشد: هیچ چیز به اندازه یک بچه علاقه مردم بومی و مسافران دیگر را تحریک و گپ وگفت را با آن­ها را فراهم نمی­کند. 

با این وجود نکات منفی نیز وجود دارد: چون سلامت و ایمنی نوزاد شما اهمیت دارد، باید مقصد خود را با دقت انتخاب کنید. این امر بسیار مهم و تعیین ­کننده است، چون  نوزادن (و یا کودکان در هر سنی که ارتباط بر قرار کردن برای ­آن­ها دشوار است) نمی­توانند به راحتی به شما بگویند گرمشان است یا سردشان، دل­درد دارند و یا نشانه­ای از شروع بیماری دارند. به علاوه شما نیاز دارید بدانید که چه مدت زمانی را می­خواهید در سفر باشید. به عنوان پدر و مادری نه چندان پر تجربه (جوان) نگرانی شما برای سفر کردن بیشتر از وقتی است که فرزند شما بزرگ شده­ است. چون نمی­توان به راحتی روندی قابل پیش­بینی برای خواب، خورد و خوراک و یا ساعت استراحت در سفر در نظر گرفت. برای مثال برخی از نگرانی­های شما ممکن است به خاطر کمبود خواب باشد. ممکن است سفر با کودکان شما را خسته کند، ولی این خستگی در مقابل احتمال شب­نخوابی نوزاد شما و غریب به یقین بی­خوابی دیگر همسفران و مشکلات احتمالی متعاقب که بعدا در مورد آن­ها صحبت خواهیم کرد، کم­ترین دغدغه شما در سفر خواهد بود! 

این که شما چگونه نوزاد خود را تغذیه می­کنید به نوبه خود مساله‌­ی مهمی است. شیر مادر بهترین و ساده­ترین گزینه برای تغذیه نوزاد در مسیر است. البته اگر شما به هر دلیلی با این کار مشکل دارید، می­توانید از گزینه­‌ی کمی سخت­تر شیر دادن با شیشه استفاده کنید. البته اگر نوزاد شما بیش از شش ماهه باشد، باید اتعطاف بیشتری به خرج دهید و به تهیه­‌ی غذاهایی مثل پلوی نرم بپردازید. 

 

با همه­‌ی این­ها، شاید بزرگترین اشکال پیش­رو، تعداد و تنوع وسایل مورد نیاز در سفر باشد (پیش­بند، لباس­ اضافی، کالسکه، carrier بچه و ...) اگر تا به حال عادت به سفر با کیف دستی داشته­‌اید این حتما برای شما زنگ هشداری است! مخصوصا وقتی به یاد داشته باشید که برای کودکان اجازه­ی حمل کیف اختصاصی در هواپیما وجود ندارد. 

 

                                       تور کودکان