محل آتش 

قبل از روشن کردن آتش،­­در ابتدا باید محل آتش را مشخص نمایید. در انتخاب محل آتش لاید به چند نکته توجه نمایید:

1- امنیت: نباید چیز قابل سوختنی نزدیک آتش باشد که به آن سرایت نماید از قبیل علف های خشک، آشغال های ریخته شده روی زمین و غیره. مطمئن شوید که آتش از کنترل شما خارج نخواهد شد. امنیت یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید به آن توجه نمایید.

2- حفظ گرما: می توان با چیدن سنگ در اطراف آتش، باعث حفظ گرمای آن شد.

3- زمین مرطوب: اگر زمین مرطوب یا از برف پوشیده شده است، آتش را باید بر روی یک سکو ایجاد نمود. این سکو را می توانید با قرار دادن چندین کنده سبز- از قطر کنده – ریختن خاک بر روی آن ها ایجاد کنید.

چگونه آتش را راه بیاندازیم:

بعد از این که محل آتش را آماده کردیم، نیاز به موادی برای سوختن داریم. که از لحاظ ضمانت به سه نوع تقسیم می شوند، نوع اول، که به آتش زنه معروفند موادی هستند که بتوانید آتش را به کمک آن ها راه بیندازید. این مواد فقط به یک جرقه برای مشتعل شدن نیاز دارند. تعدادی از موادی که برای این منظور می تواند مورد استفاده قرار بگیرد عبارتند از: برگ خشک، پوست درخت و علف خشک. از کاغذ هم اگر همراه خود داشته باشید می توانید بدین منظور استفاده نمایید. به کمک چاقو هم می توانید چوب های جشک و پوست درخت را به ورقه های خیلی نازک درآورید. آتش زنه جزو مهمترین قسمت های آتش شما خواهد بود. اگر به اندازه ی کافی آتش زنه در دسترس داشته باشید، آتش شما خاموش نخواهد شد.

نوع دوم، موادی هستند که به راحتی مشتعل و به آتش زنه افزوده می شوند. ترکه ها و چوب های نازک و خشک مناسبترین چیز هستند. باید توجه کنید که هم آتش زنه و هم آتش گیره، باید کاملن خشک باشد تا عمل سوختن با سرعت انجام گیرد.

نوع سوم، موادی از قبیل ترکه ها  و کنده های کلفت تر هستند که هنگام مشتعل شدن کامل آتش به آن افزوده می شود. به عنوان یک ماجراجوی طبیعت گرد، شما باید با روشن کردن آتش در هر شرایطی آشنا باشید. همراه داشتن کبریت های ضد آب، شمع و فندک گازی در کیف بقای خود، به شما در روشن کردن آتش کمک بزرگی می کند. به یاد داشته باشید، کبریت ها، یکی از گران قیمت ترین تجهیزات فیزیکی هستند که شما در طبیعت به همراه دارید. هر کبریت به مثابه یک تکه طلاست. آن را به سادگی هدر ندهید. برای روشن کردن هر آتش فقط از یک کبریت استفاده کنید. اگر آتش خود را به خوبی از قبل آماده کرده و محل خوبی هم برای آن در نظر گرفته باشید، آتش به سرعت روشن خواهد شد. یک پیشنهاد خوب برای به هدر ندادن کبریت ها، روشن کردن شمع است.

هیچ وقت آتش خود را بدون توجه رها نکنید. وقتی که خواستید محل کمپ خود را ترک کنید، مطمئن شوید که آتش کاملن خاموش شده است. حداقل دو بار آن را چک کنید.

آتش زدن: منبع ایجاد جرقه را به آتش زنه هایی که از قبل آماده کرده اید نزدیک نمایید. اگر این مواد به خوبی آماده باشند به سرعت آتش می گیرند. وقتی که آتش برقرار شد، به آرامی مقدار بیشتری از این مواد را به آن بیافزایید و بعد قطعات نازک چوب را در آتش بیاندازید و آتش را تقویت نمایید. 

انواع آتش

روش های گوناگونی برای برپا کردن آتش وجود دارد. بعضی از آن ها برای پخت و پز مناسب هستند و بعضی برای گرم شدن. موقعیت شما و موادی که در دسترس دارید، نوع آتشی را که به آن نیازمندید مشخص می کند. به هر حال، بیشتر نیازهای شما با سه نوع آتشی که به ستاره ای، سرخپوستی و هرمی موسوم است، برآورده خواهد شد.

ستاره ای: آتش را روشن نمایید و مطمئن شوید که آتش مستقر شده است. در اطراف آن به صورت ستاره، چوب  قرار دهید. هنگامی که چوب ها را به داخل آتش هل می دهید، گرما و آتش بیشتر می شود و هنگامی که آن ها را به بیرون می کشید، از حجم آن کاسته می شود. این روش، روش ساده برای کنترل آتش و حفظ مواد سوختنی است.

سرخ پوستی: برای این که این نوع آتش را به وجود آورید، تعدادی چوب را به شکل خانه ی سرخپوستی به هم تکیه دهید. نیازی نیست که این خانه خیلی بزرگ باشد، آن را کوچک نگه دارید. بعد از این که چوب ها را بدین شکل قرار دادید، مواد آتش زنه را زیر آن بگذارید. هم چنین فضای کافی برای ورود و خروج هوا در بین هیزم ها قرار دهید. هنگامی که آتش مشتعل می شود، هیزم های بیرونی به داخل آتش می افتند و بدین ترتیب باعث تغذیه ی آتش شده و آتش استمرار می یابد.

هرمی: برای ایجاد این نوع آتش، دو تکه هیزم را به صورت موازی روی زمین قرار دهید، در کنار این هیزم ها قطعات کوچکتری از هیزم قرار دهید.ساخت هرم خود را با اضافه کردن سه تا چهار طبقه ادامه دهید. بعد در نهایت، شاخه های نازک و مواد آتش زنه را در بالای هرم بگذارید و آن را آتش بزنید.

این هرم رو به پایین خواهد سوخت و گرمای زیادی ایجاد خواهد کرد و مدت زمان زیادی خواهد سوخت. مزیت این نوع آتش این است که در طول شب نیازی به مراقبت نخواهد داشت. از این نوع آتش برای فرستادن پیام نیز می توانید استفاده کنید.