عازم یک تور خارجی هستید؟ چک لیست پایین مهمترین چیزهایی است که یک مسافر احتیاج دارد. در یک سفر خارجی لازم است کمی دقیق تر باشید و جانب احتیاط را رعایت کنید. 

• موارد امنیتی و سلامت

1. با پزشک خود مشورت کنید. 

اگر تحت نظر پزشک هستید یا شرایط جسمی خاصی دارید و قصد سفر دارید حتما با پزشک خود این موضوع را در میان بگذارید. مطمئن شوید که وسیله ی نقلیه ای که انتخاب کرده اید مناسب شرایط شماست.

2. از بیمه مسافرتی غافل نشوید.

هزینه ی درمان در ایران نسبت به بیشتر کشورهای دنیا بسیار ارزان است. اگر در سفر اتفاقی برایتان بیافتد و بیمه نباشید مجبور به پرداخت هزینه های سرسام آوری می شوید. به راحتی با خرید یک بیمه مسافرتی به صورت آنلاین یا در فرودگاه امام خیال خودتان را راحت کنید.

3. دو کپی از پاسپورت خود داشته باشید.  

یک نسخه از کپی پاسپورت خود را در طول سفر همیشه همراه خود داشته باشید. به هر دلیلی اگر پاسپورت شما گم شد یا دزدیده شد حداقل می توانید هویت خود را ثابت کنید و به کشورتان باز گردید. (در صورت بروز چنین مشکلی به سفارتخانه ی ایران در کشور مقصد مراجعه کنید.) نسخه ی دیگر کپی پاسپورتتان را در خانه یا نزد یک فرد مطمئن برای احتیاط بیش تر بگذارید. 

• پول

1. از ارزش پول کشور مقصد آگاه باشید.

ندانستن اینکه در کویت با 10.000 تومان یک "یک دینار"ی هم کف دستتان نمی گذارند ممکن است فاجعه آفرین باشد. قبل از سفر یک حساب سرانگشتی بکنید تا دستتان بیاید که پولتان کفاف خرجتان را می دهد یا نه. 

2. پول محلی همراه داشته باشید.

اگر به کشوری سفر کرده اید که پول رسمی اش دلار نیست همیشه پول رایج آن کشور را همراه داشته باشید. کسی شما را با دلار سوار تاکسی یا اتوبوس نمی کند. در کشورهای اروپایی نیز داستان به همین صورت است. 

دلار کار یورو را نمی کند. در ضمن حواستان باشد که صرافی های اروپایی کارمزدهای بالایی دارند. حدالامکان از ایران یورو بخرید و با خود ببرید. 

3. عوارض خروج از کشور

اگر از قبل عوارض خروج از کشور را پرداخت نکرده اید و قصد دارید در فرودگاه عوارضتان را پرداخت کنید فراموش نکنید که مبلغ ریالی کافی را به همراه داشته باشید. این مبلغ در سال 1394، 75000 تومان است و به ازای هر بار خروج از کشور باید پرداخت شود. 

• تحقیقات محلی

1. کتاب راهنما داشته باشید.

بهترین کتاب های مرجع سفر در حال حاضرکتاب های  لونلی پلنت هستند. این کتاب ها شامل نقشه ی شهرها هم می شوند. لونلی پلنت ها را معمولا می توانید از فروشگاه های شهرکتاب تهیه کنید و یا نسخه ی قدیمی تر آن ها را به صورت رایگان دانلود کنید. اگر خیلی اهل کتاب نیستید اپلیکیشن هایی مثل سایجیک هم  برای مسیریابی بسیار کارآمد هستند. 

2. از تجربه های محلی غافل نشوید.

حتما قبل از سفر چک کنید اگر فستیوالی، کارناوالی، جشنی در زمان سفر شما برگزار می شود از دستش ندهید.  ببینید غذاهای ملی آن کشور چه چیزی های هستند و برای خوردنشان نقشه بکشید!

• جمدان ها و بار

1. هر ایرلاینی در مورد میزان بار مجاز مقررات خاص خودش را دارد. در مورد میزان باری که می توانید تحویل دهید و همچنین تعداد ساک دستی هایی که می توانید در هواپیما همراه ببرید از قبل سوال کنید تا نخواهید هزینه ای برای اضافه بار پرداخت کنید. 

2. اگر کشور مقصدتان از نظر آب و هوایی با وضعیت کنونی شما تفاوت زیادی دارد یک دست لباس اضافه در کیف دستی خود داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز لباس خود را تعویض کنید.  

 

3. اگر چمدانتان رنگ خاصی ندارد یا طرحی عجیب و غریب ندارد بهتر است با بستن یک روبان رنگی (ترجیحا به جز قرمز، چون افراد زیادی از روبان قرمر استفاده می کنند!) آن را از سایر چمدان ها متمایز کنید. به این ترتیب راحت تر می توانید بارتان را پیدا کنید و احتمال خطای دیگران نیز در اشتباه برداشتن چمدان شما کاهش می یابد.