تور چابهار و یاقوتی به نام لیپار 

 بعد از روستاي رمين در 15 كيلومتري چابهار، ناگاه حس میکنی که مخملی صورتی در حال نوازش چشنمانت است. اگر روی برگردانی ، شاید رویایت را ببینی و آن تالاب "لیپار" است.

تور چابهار این امکان را به شما می دهد که از چابهار تا گواتر مناظر اعجاب انگیزی را ببینید. در مسير جاده ساحلي چابهار ـ گواتر، تنگه‌اي صخره‌اي مشرف به دره‌اي سرسبز و زيبا قرار دارد كه از بالاي آن روستاي ليپار در ميان سبزه‌زارها پيداست. در ميان دو كوه كه فاصله چنداني با هم ندارند، آب‌بندي ايجاد شده كه آبهاي سرگردان اطراف را در خود جمع كرده و به آبگيري چشم نواز تبديل شده است. در اين آبگير انواع بوته‌ها و درخچه‌هاي «گز» و «چش» با چشم‌اندازي زيبا، منطقه‌اي بكر با اكوسيستم خاصي را به وجود آورده است. پرندگاني چون چنگر، فلامينگو، كشيم، حواصيل‌هاي سفيد و خاكستري، طاووسكن، باقرقره، تيهو، جيرفتي، عقاب دشتي، خوتكا و دلينجه زيبايي زايدالوصفي در منطقه به وجود آورده‌اند.

تور چابهار می تواند پاسخگوی سلایقی خاص همچون پرنده نگران باشد چرا که هر ساله گونه‌هاي زيادي از پرندگان مهاجر زمستان گذران از مدارهاي شمالي به سمت مدارهاي جنوب حركت مي‌كنند به نحوي كه اكنون اين سايت يكي از مناطق مهم زمستان گذراني گونه حمايت شده و در حال انقراض اردك مرمري است. در تالاب لیپار درختچه‌های گز و چش و گونه‌های جانوری چنگر، فلامینگو، کشیم، حواصیلهای سفید و خاکستری، باقرقره، تیهو، جیرفتی، عقاب دشتی، خوتکا، دلیجه و طاووسک وجود دارند. تالاب ليپار افزون بر اينكه محيطي مطلوب براي زيست پرندگان آبزي و كنارآبزي است، يكي از سايتهاي مهم گردشگري شهرستان چابهار و بزرگترين تالاب آب شيرين منطقه ساحلي استان سيستان و بلوچستان به شمار مي‌رود.

[[{"fid":"5102","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","link_text":null,"field_deltas":{"1":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":"364","width":"570","class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

چرا صورتی ؟!

این تالاب به تالاب صورتی مشهور است در حالی که در برخی ماه های سال واقعا هم صورتی می شود ! علت این رنگ وجود پدیده ای است به نام جز و مد قرمز که اوج زیبایی این پدیده در دره لیپار قابل مشاهده است. وجود پلانکتون‌های گیاهی زیاد در منطقه، وفور مواد آلی و معدنی که از طریق رودخانه‌ها و خورهای متصل به خلیج به این حوزه هدایت می‌شوند، باعث افزایش زیاد تولید بیولوژیکی در بعضی از فصول سال خواهد شد به طوری که این عوامل به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون که از ویژگی‌های منحصر به فرد حوزه اقیانوسی دریای عمان است، موجب افزایش بیش از حد تعداد پلانکتون‌های گیاهی در ماه‌های بعد از فصل مونسون می‌شود که این تعداد در آذر ماه به حداکثر میزان خود می‌رسد.

این تنها یکی از عجایب چابهار است. برای همین دیدنی هاست که می توان گفت تور چابهار یکی از جذاب ترین تورهای چند روزه محسوب می شود.

درباره تور چابهار بیشتر بخوانید