تور قشم، قسمت اول

آشنایی با جزیره 

جزیره پهناور قشم با مساحتی نزدیک به 1500 کیلومتر مربع نه تنها بزرگترین جزیره در ایران بلکه از بسیاری از کشورهای مستقل جهان نیز بزرگتر است. این جزیره همچون یک دلفین زیبا و عظیم  در تنگه استراتژیک هرمز واقع شده و فاصله آبی شهر قشم از بندر عباس 22 کیلومتر و نزدیکترین فاصله آبی جزیره قشم با سرزمین مادر 8/1 کیلومتر در حد فاصل بندر لافت و روستای پهل ( از توابع بندر خمیر) است.

سابقه تاریخی قشم به پیش از اسلام می رسد و جمعیتی افزون بر 102 هزار نفر داراست که در 60 آبادی و پنج شهر بزرگ و کوچک (قشم درگهان طبل رمچاه لافت و رمکان) به سر می برند.

سواحل زیبا، کوههای تندیس مانند، هکتارها جنگل شناور در آب دریا ، دهها گونه پرنده مهاجر یا ساکن جزایر کوچک و آب انبارهای قدیمی قلعه ها ی تاریخی غارهای نمک درخت انجیر معابد...از جمله دیدنی های جزیره زیبای قشم است.

ویژگی های زیست محیطی قشم 

جزیره باریک . بلند قشم که در امتداد سالحل از شرق به غرب کشیده شده تنگه هرمز را به دو بخش شمالی باریک و کم عمق و بخش جنوبی عمیق و نسبتا پهن تقسیم می کند.تردد کشتی های بزرک در بخش جنوبی قشم صورت میگیرد.رود خانه های مهران، کل، شور، شیرین و میناب سالیانه سیلاب های فراوانی به تنگه هرمز می ریزند.جریان دریایی شدید آب در اثر جزر و مد دائمی در تنگه هرمز وضعیت زیست محیطی ویژه ای را در این منطقه پدید آورده است. گل و لای همراه سیلاب این رودخانه ها که همه در ساحل شمال قشم به دریا میریزند، جزایر متعدد کوچک و بزرگ رسوبی بوجود آورده اند که سطح همه آنها از پوشش های گیاهی جنگل های همیشه سبز حرا پوشیده شده است. وسیع ترین جنگل های حرای کشور در حد فاصل قشم و سرزمین اصلی قرار گرفته است.

دریا و سواحل پیرامون قشم بسیار متنوع است .عمق متفاوت دریا مسیر حرکت و گردش آب وارد شدن آب دور خانه ها موجب شده در اطراف قشم زیستگاههای کوناگونی بوجود آید .انواع سواحل ماسه ای صخره ای جنگلی گلی و بین جزر و مدی که هریک زیستگاه گیاهان و جانوران متفاوت و متنوعی ست، تنوع زیستی کم نظیری در این حوالی بوجود آورده اند. آبسنگ های مرجانی اطراف قشم برای غواصان کشور و غواصان جهان از جذابیت بالایی برخوردار است.

انواع لاک پشت های غول پیکر دریایی که در سراسر جهان از جمعیت آنها کاسته شده است در آبهای طراف قشم به وفور زندگی میکنند. سواحل قشم برای تماشای لاک پشت های دریایی مناسب ترین مکان به شمار می رود .از فراز سواحل صخره ای قشم ، در یک زمان کوتاه می توان چندین لاک پشت دریایی را مشاهده نمود که با آسودگی خیال مشغول تغذیه  و غوطه وری در آب هستند. مشاهده زیر آبهای تنگه هرمز با عینک های مخصوص ارزان قیمت از سرگرم کننده ترین و آموزنده ترین ورزش ها در این منطقه است.این ورزش که سالهاست در جهان به عنوان یکی از مفرح ترین و شادی بخش ترین سرگرمی ها متداول شده است در کشور خودمان در آغاز راه است.در صورتیکه مردم کشورمان از زیبایی های شگفت انگیز زیر آب های خلیج فارس آگاه شوند و سهولت کار تماشای آن را نیز دریابند بی تردید این ورزش گستردگی بیشتری در کشور پیدا خواهد نمود. در تماشای زیر آبهای خلیج فارس و مخصوصا آب های پیرامون قشم به فاصله هر متر انسان با گونه جدیدی روبه رو می شود.

جنگل های دریایی حرا با وسعت صد هزار هکتار، سواحل قشم به طول دویست و پنجاه کیلومتر، دشت های ساحلی و کناره های صخره ای قشم زیستگاه بیش از یکصدو پنجاه نوع پرنده است که مخصوصا در فصول پاییز و زمستان جمعیت آنها افزایش می یابد و به صدها هزار پرنده بالغ می شود. مشاهده گله های بزرگ فلامینگو، پرستوی دریایی انواع کامایی ها و بسیاری از پرندگان نادر و کمیاب جهان ( مانند شاهین، کبود، پلیکان بال خاکستری،حواصیل سبز عقاب ماهیگیر و انواع گوناگون بازها و شاهین ها ) در قشم به آسانی ممکن است. قشم از نظر تنوع و تراکم پرندگان در جهان بی نظیر شناخته شده است. خزندگان قشم از تنوع بسیار بالایی برخوردارند با مطالعاتی که اخیرا با همکاری دانشگاه برکلی صورت گرفته ثابت شده است که جزیره قشم از نظر خزنده در جهان ممتاز است.

جنگل های حرای قشم نیز از طرف سازمان ملل و چندین مرکز جهانی پرنده شناسی به عنوان میراث طبیعی جهانی ذخیره گاه زیست کره انتخا شده است. جنگل های وسیع نیمه شناور حرا که در آبهای شور دریا به صورت سرسبز و شاداب رشد کرده اند و بازی دل انگیزی با هر جزر و مد دریا دارند هر بیننده ای را شگفت زده می کنند. مشاهده ایم جنگل وسیع با حضور دهها هزار پرنده به رنگها و شکل های گوناگون در نخستین وهله باور نکردنی است.بازدید کنندگانی که سوار بر قایق از آبراهه های پیچ در پیچ بین این جنگل های می گذرند تصویرهایی در خاطرشان ثبت می شود که هرگز فراموش نخواهد شد. کوههای قشم نیز شکل بسیار ویژه ای دارند. این کوهها از لایه های رسوبی افقی و کاملا موازی تشکیل شده اند.پیگیری لایه های مختلف کوه در سراسر جزیره ممکن است . تنها در دو نقطه به دلیل حضور گنبدهای نمک ترتیب و شکل قرار گرفتن لایه هااز حالت افقی خارج شده است.

فرسایش لایه های کوه در اثر باد و باران و امواج دریا اشکال و تندیس های بسیار جالبی بوجود آورده است. هزاران مجسمه نیمه تمام جانوران و موجودات خیالی  در سراسر دره ها و کوهستان های قشم با ابعاد بزرگ و کوچک دیده می شوند.