تور نوروز، سفرنامه کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع شهرستان کاشان در استان اصفهان قرار دارد . این کویر از شمال به دریاچه نمک آران و بیدگل , از غرب به کویر مسیله و دریاچه های نمک حوض سلطان و حوض مره , از شرق به کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستانهای آران و بیدگل و کاشان محدود می شود .

ارتفاع متوسط کویر مرنجاب از سطح آبهای آزاد در حدود 850 متر می باشد . قسمت عمده این کویر پوشیده از تپه های شنی و ریگزار است . کویر مرنجاب از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی است . عمده پوشش گیاهی منطقه شامل گیاهان شور پسند از جمله درختهای گز و تاق و بوته های قیچ  است .

پوشش جانوری منطقه به دلیل وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است . از جمله حیوانات موجود می توان به گرگ , شغال , کفتار , روباه شنی , گربه شنی , بزمجه , آفتاب پرست , انواع مارمولک , مار , عقرب , تیهو , عقاب , شاهین و ... اشاره کرد . در سال اخیر یک جفت پلنگ نیز در منطقه مرنجاب مشاهده شده است .

نقاط دیدنی :

کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران محسوب می شود . تپه های شنی بلند و جنگلهای تاق جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده است . دریاچه نمک آران و جزیره سرگردان از دیگر نقاط دیدنی منطقه محسوب می شوند . چاه تاریخی دستکند در قسمت شرق کویر , محل آبشخور شترهای کاروانها بوده است . کاروانسرای مرنجاب که به دستور شاه عباس صفوی در کنار قنات مرنجاب  بنا نهاده شده از جمله آثار تاریخی موجود در منطقه می باشد .

راه های ورود به منطقه :

مسیر اول : مسیر شهر آران به  سمت پادگان و سپس جاده خاکی مرنجاب  که پس از طی مسافتی در حدود 45 کیلومتر به مرنجاب می رسد

مسیر دوم : مسیر پارک ملی کویر است که از پیشوا آغاز شده و سپس  مبارکیه (15 ک.م.) - قصر بهرام (60 ک.م) - کاروانسرای سفیدآب (80 ک.م.) - و سپس مرنجاب 50 (ک.م.) می باشد . شایان ذکر است تردد در این جاده تا سفیدآب نیاز به مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست استان سمنان دارد .

مسیر سوم : مسیر کاشان به ابوزیدآباد و سپس کاروانسرای سفیدآب و مرنجاب می باشد .

مرنجاب

روزشمار سفر:

در سفرهای ژیوار تور کویر مرنجاب در غالب یک تور یک و نیم روزه برگزار می شود که معمولا پنج شنبه ظهر از تهران حرکت می کنیم و پایان سفر جمعه شب می باشد.

تور اخیر کویر مرنجاب 27 مهر 1391 با یک گروه 15 نفری، سیاوش که لیدر برنامه بود و من (اعظم) کمک لیدر، اجرا شد. قرار بود ساعت 2 حرکت کنیم ولی به خاطر تاخیر چند نفر از دوستان 2:45 راه افتادیم. بچه ها برای مریم که تولدش بود کیک گرفته بودند، توی راه هم من و سیاوش براش چند شاخه گل گرفتیم. رستوران مهتاب برای خوردن کیک، خرید خوراکی و آب جوش توقف کردیم. عکس، تقسیم کیک و دادن کادو تقریبا 30 دقیقه طول کشید. بین ساعت 9 تا 10 به کاروانسرای مرنجاب رسیدیم , کاروانسرایی در دل کویر با پیشینه ای که بنا به گفته بعضی ها به زمان جادۀ ابریشم بر می گردد و استراحتگاه کاروانها بوده است, با دیدن باروهای کاروانسرا  همون حس آرامشی به آدم دست میده که صدها سال پیش کاروان ها با دیدن اون بهشون دست می داده. یک توقف کوتاه برای دیدن کاروانسرا و استفاده از سرویس بهداشتی داشتیم ولی قرار نبود که اقاتمان در کاروانسرا باشد، و بنا به نظر دوستان شب مانی کویر در کمپ بود. برای همین دوباره راه افتادیم تا جای مناسبی برای کمپ زدن پیدا کنیم. بالاخره یه جای خوب پیدا کردیم، و شروع کردیم به چادر زدن، بچه ها خیلی دوست داشتن نحوه چادر زدن رو یاد بگیرند، برای همین اول سیاوش نحوه چادر زدن را عملی یاد داد و بقیه چادرها رو خود بچه ها با کمک ما زدند. وقتی وسایلمون رو توی چادر گذاشتیم، چراغ پیشانی ها رو خاموش کردیم تا در تاریکی مطلق بتونیم از آسمان کویر و زیبایی های فوق العاده آن لذت ببریم، همونجایی که ستاره هاش اونقدر بهت نزدیک ان که فقط کافیه دستت رو دراز کنی و بچینیشون! سکوتش دیوانه کننده است. اونجایی که خدا به آدم نزدیکتره و از مادیات دنیوی خبری نیست. کم کم بساط شام رو راه انداختیم، با کمک بچه ها جوجه و سوسیس ها رو آماده کردیم و روی آتشی که با هیزم درس کرده بودیم کباب کردیم. شام بسیار خوشمزه و به یاد ماندنی شد. بعد از شام پیاده روی کوتاهی در کویر و بعد آن خوردن چایی ذغالی. شب خیلی خوبی بود و هوا بسیار خوب و همه  از اینکه تصمیم گرفته بودند شب در کمپ باشند رضایت داشتند. بچه ها خیلی پر انرژی بودند و تمام طول شب را به گفتن خاطره و بازی گذراندند، تا ساعت 5:30 که سیاوش آخرین اخطار رو برای خوابیدن داد و بالاخره تا ساعت 7 که از قبل برنامه ریزی شده بود خوابیدیم. ساعت 7 کم کم بچه ها از چادر ها بیرون آمدند و آماده پیاده روی در رمل ها شدند. راه رفتن بدون کفش روی شن ها و عکاسی تقریبا 1 ساعت طول کشید. برای صرف صبحانه وسایلمون رو جمع کردیم و رفتیم نزدیک کاروانسرا، نیمرو و کوجه خیار و پنیر اونم بعد از یه پیاده روی خیلی چسبید. بعد صبحانه رفتیم سمت دریاچه نمک، اونجا هم بچه ها عکس های خیلی قشنگی گرفتند. تقریبا ساعت 2:30 برگشتیم سمت تهران، ناهار رو توی رستوران مهتاب خوردیم و تقریبا ساعت 9 شب رسیدیم تهران. تور کویر مرنجاب همین جا به پایان رسید اما خاطرات خوبش هنوز که هنوزه باقی مونده.