تنگه واشی یا تنگه ساواشی، شامل دو تنگه است که تنگه اول به نام "واشی" و تنگه دوم به نام "سا" معروف است. ساواشی در زبان آذری به معنی محل برخورد، رودررو شدن، نزاع و درگیری معنی می دهد. ساواشی مسیر باریکی دارد که افراد هنگام عبور از آن ممکن است به هم برخورد کنند. به همین دلیل ساواشی نام گذاری شده است. مسیر پیاده روی از ابتدای تنگه اول طی سه بخش انجام می‌شود. مسیر تنگه اول تا ابتدای دشت ساواشی، راهپیمایی دشت ساواشی و مسیر تنگه دوم تا رسیدن به آبشار.کل مسیر پیاده روی از ابتدای پیاده روی تا آبشار چیزی در حدود 2 الی 3 ساعت طول می کشد.

تنگه واشی مکانی با جاذبه های گردشگری است که در حدود ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروزکوه و در نزدیکی تهران قرار گرفته و با داشتن آب و هوای مناسب در تابستانها، میزبان جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران است. درجه هوای این منطقه به طور متوسط بیست درجه کمتر از دمای هوای تهران است. بهار، تابستان و اوایل پاییز از زیبارین فصل های سفر به این منطقه است. تنگه واشی به طول حدود ۳۰۰ متر و با دیواره های صخره ای بلند به ارتفاع حدود ۱۰۰ متر محل عبور رودخانه ای است که از کوه های ساواشی سرچشمه می گیرد و از میان دشت می گذرد. در فصل تابستان که آب به کمترین میزان خود می رسد، عمق آن به حدی است که در برخی نقاط تا زیر زانوی شما را خیس نماید. یکی از مهمترین جذابیت های این تنگه، همین عبور کل مسیر از میان آب است. یکی از جذاب ترین بخش های سفر به تنگه واشی حرکت در رودخانه ای است که در بین یک دره سنگی قرار دارد. مسیر تنگه واشی بسیار سر راست است. کافی است که از تهران به سمت جاده فیروزکوه حرکت کنید و نرسیده به فیروزکوه تابلوها را دنبال نمایید.

تنگه واشی علاوه بر طبیعت زیبا آثار تاریخی مهمی نیز دارد. یکی از سه کتیبه ی معروف دوره ی قاجار که به دستور فتحعلی شاه قاجار نوشته شده است در آنجا قرار دارد. کتیبه ای که متاسفانه قسمت هایی از آن به دلیل عدم توجه گردشگران و مسئولین تخریب شده است.

ژیوار در طی سفر یک روزه به تنگه واشی، برنامه هایی شامل پیاده روی، عبور از رودخانه، آب بازی و نهار خوردن در طبیعت را دارد. ژیوار تور تنگه واشی را به دوست داران طبیعت و لحظه های پر هیجان توصیه می کند.

 

 

نکات مهم در تور تنگه واشی

1) درست است که تور تنگه واشی تور آسانی است و تقریبا همه این تور را برگزار می کنند اما با گروه های بی نام و نشان سفر نروید. آن ها شما را در ابتدای تنگه با یک ساندویچ و نوشابه در دست رها می کنند و منتظر شما در زمان بازگشت می مانند. به خاطر 10000 تومان کمتر روز خود و دوستانتان را خراب نکنید.

2) در هفته های شلوغ و تعطیلات به تنگه واشی نروید چرا که به تراقیک انسانی برخورد می کنید ترافیکی سنگین تر از همت در ساعت 6 عصر! شاید باور نکنید اما گاهی مجبورید که چیزی در حدود 1 ساعت در آب بایستید تا ترافیک روان شود و بتوانید حرکت بکنید. راه حل نرفتن به تنگه واشی در این مواقع است. بهترین کار این است یک گروه بشوید و سفارش تور در یک روز وسط هفته یا نهایتا پنج شنبه را ببرید. در عیر این صورت سفر بر شما حرام می شود!

3) به طبیعت به کره زمین به خودتان به نسل های بعد احترام بگذارید. هر سایت دیدنی یک ظرفیت پذیرش دارد. ورود بیشتر از حد معینی گردشگر به یک سایت باعث تخریب آن می شود. مراقب عبور و مرورتان باشید آشغال هایتان را در طبیعت رها نکنید. حتی به سطل آشغال های محلی هم اعتماد نکنید. ساکنین روستا آشغال ها را می سوزانند و باد مقدار زیادی از آن ها را پرکنده می کند. زباله ها را به تهران بازگردانید جایی که حداقل سیستمی برای بازیافت زباله وجود دارد.

4) با خودتان قلیان حمل نکنید. بگذارید فرهنگ طبیعت گردی در کشور ما درست جا بیافتد. در سونامی قلیان کشیدن در طبیعت غرق نشوید. به تنگه واشی بروید برای خنک شدن برای آب بازی برای دیدن صخره های سر به فلک کشیده و برای آسایش و دمی دور ماندن از هیاهوی زندگی شهری. دود تهران را دوباره در ریه های خود فرو ندهید!

برای اطلاعات بیشتر از شرایط تور به صفحه ی تور تنگه واشی مراجعه کنید.