تمدن های انسانی از جوار رودخانه‌ها و منابع آن برخاسته است. بنابراین امروز در کنار بسیاری از منابع آب شیرین می‌توان نشانه‌هایی از فعالیت‌های انسانی و یادمان‌های تاریخی وی را شاهد بود. آن دسته از جلوه‌های زندگی انسانی که در مجاورت هر شکل از منابع آب‌های داخلی جای گرفته است در کنار کنش‌های اجتماعی سنتی٬ باورها٬ آداب و رسوم٬ بناهای تاریخی و باستانی از جمله جلوه‌های انسانی گردشگاه‌های آبی است. به علاوه آن دسته از منابع و پهنه‌های آبی که به دست و اراده‌ی انسان برپا شده است مانند دریاچه‌های پشت سد٬ آب بندان‌ها٬ استخرها و کانال‌ها نیز در این گروه قرار می‌گیرد. از مهمترین منابع تفرجی آبی وابسته به انسان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دریاچه سد٬ آب بندان٬ سدهای باستانی٬ پل‌های تاریخی٬ غارهایی با ارزش دیرین انسانشناسی٬ زیارتگاه‌ها و آرامگاه‌ها٬ مراسم آیینی٬ جاذبه های معماری سکونتگاه‌های انسانی٬ جلوه‌ّهای همزیستی انسان با طبیعت٬ آب انبارها٬ صنایع دستی٬ پوشاک و خوراک محلی٬ ورزش‌ها و بازی‌های محلی٬ بازارچه ها٬ چایخانه و قهوه خانه‌٬ شیوه‌ی زیست سنتی مردم٬ تولید فراورده‌های گیاهی و جانوری ویژه زیست بوم‌های آبی٬ نظام‌های صید سنتی٬ شناورسازی سنتی٬ چشم‌اندازهای زراعی پیرامون دریاچه و تالاب٬ پیست دوچرخه سواری٬ کشاورزی سازگار با زیست بوم‌های آبی٬ دامپروری (زنبور٬ ماکیان٬ چهارپا) پیرامون دریاچه وتالاب.

فعالیت های تفرجی در طبیعت‌گردی زیست‌بوم های آبی

فعالیت‌های تفرجی در گستره‌های آبی با توجه به تنوع منابع آبی مشمول این نوع گردشگری متنوع است. فعالیت‌ها متکی به این منابع تفرجی٬ گروه‌های عمده جانوری همزیست آن٬ ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی جوامع محلی پیرامون و زیر ساخت های گردشگری قرار دارد. فهرست برخی از فعالیت‌های تفرجی مورد انتظار در زیست‌بوم‌های آبی به شرح زیر است:

پیاده‌روی در کرانه٬ دوچرخه‌سواری در کرانه٬ اسب یا شتر سواری در کرانه٬ پرواز با گلایدر یا پاراگلایدر٬ درشکه سواری٬ شنا٬ قایقرانی٬ اسکی روی آب٬ جت اسکی٬ بازدید از چشم‌اندازهای آبی٬ مشاهده‌ی پرنده‌های آبزی و کنارآبزی٬ استراحت و خورگشت در کرانه٬ استفاده از رستورانهای محلی٬ خرید صنایع دستی٬ خرید از بازارچه‌های محلی٬ دیدار از بناهای تاریخی و زیارتی٬ بازدید از آبشار٬ غارنوردی٬ روستاگردی٬ لجن درمانی٬ آب درمانی٬ گردش در بیشه‌ها٬ دیدار از جلوه‌های همزیستی انسان با طبیعت٬ شکار و ماهیگیری (با مجوز)

                                         taalaab