لنج‌ سازی (جاذبه های گردشگری قشم)

لنج‌ ها را تا پیش از قشم، شاید بیشتر در فیلم‌ها دیده‌ باشید. (مثلا فیلم ناخدا خورشید) ولی وقتی در کنار اولین لنجی که در زندگی‌تان دیده‌اید می‌ایستید، تازه به عظمت آن پی‌می‌برید

ناخدا خورشیدناخدا خورشید روایت ناخدایی است که لنجش را از دست می دهد و به این ترتیب زندگی اش از مسیر عادی خارج می شود

 
لنج‌ بزرگترین صنایع دستی جهان است و دانش ساخت آن به عنوان میراث بشر به حساب می‌آید ...

اما چرا لنج سازی از صنایع دستی است؟

چون در ساخت آن از نقشه از پیش تعیین شده‌ای استفاده نمی‌شود و به بیان دیگر هر لنج در نوع خود بی‌مانند است! هر یک از این آثار هنری زاده ذهن سازنده آن است و او این علم را از پدرانش آموخته است
یک تیم ۵-۶ نفره نزدیک ۲ سال طول می‌کشد تا یک لنج را به اتمام برسانند. قیمت یک لنج معمولی تا حدود ۲میلیارد تومان است و عمر مفید آن بیش از ۱۰۰ سال!
با توجه به دانش تخصصی ساخت، زحمت بسیار و مزد کم (نسبت به زحمت ساخت) متاسفانه لنج‌سازی و کارگاه‌های آن رو به کم شدن و زوال می‌روند. حتی در قشم هم به راحتی نمی‌توان آن‌ها را یافت.
از هنر سازنده همین بس که آن را پس از ساخت به آب می‌امدازد، اگر کم‌ترین ایرادی داشته باشد کل ۲سال زحمتش به زیر آب می‌رود و البته که هیچ استادی اثری نمی‌سازد که نابود شود و صنعت‌گران خون‌گرم جنوب هم از این امر مستثنی نیستند.


لنج سازیلنج سازی این روزها به عنوان بزرگترین صنایع دستی بشر شناخته می شود

از قشم گفتیم و از پرویز نه!

در راه بازگشت از چاه‌کوه به روستایی می‌رویم که پرویز یک کارگاه لنج‌سازی در آنجا می‌شناسد. با ناخدای سازنده، خوش و بشی می‌کند و به ما می‌گوید اگر دوست دارید می‌توانید از پله چوبی مرتفعی با رعایت احتیاط به درون کارگاه نیمه ساخته برویم.  کارگاه تنها ۱ شرط دارد، قطعه چوبی را از زمین برندارید مگر اینکه اجازه بگیرید.
به داخل کارگاه که پا می‌گذارید، تازه متوجه عمق هنر و عظمت این بزرگترین صنعت دستی بشر می‌شوید. به خود که می آیید در رویای‌تان لنج را به آب انداخته‌اید، ناخدای آن شده‌اید.

لنج ساخته شدهامروزه لنج ها به دو شکل فایبرگلاسی و چوبی ساخته می شوند


در پایان بازدیدمان پرویز اجازه می‌گیرد خرده چوب‌ها به درد نخور را در پشت ماشین می‌گذارد. تا ساعاتی دیگر قرار است آن‌ها را در کنار ساحلی آرام و اختصاصی برای گرم‌کردن و روشنایی دور همی شبانه استفاده کنیم.


غروب ساحل قشمیکی از دیدنی های خلیج فارس غروب های بی نظیر آن است

اگر قصد دارید در برنامه بازدید از کارگاه لنج سازی شرکت کنید به صفحه تور قشم مراجعه کنید.