چرا دور ترکیه؟ چرا عکاسی؟

 

در تور عکاسی دور ترکیه ما قدم به کشوری با تاریخچه ای به قدمت حضور بشر بر این کره ی خاکی خواهیم گذاشت. کشوری که در جای جای خود بخشی از خاطرات یک تمدن باستانی را دفن کرده. شاید این مهمترین مساله ایست که در مورد ترکیه نادیده گرفته می شود. شاید جنوب ترکیه شما را به یاد آنتالیا بیاندازد. اما آیا هیچ یک از ما چیزی از سواحل کاباک می دانیم؟ سواحلی در همسایگی آنتالیا که دست نخورده و بکر با فرهنگی ناب، موسیقی ای اصیل و فرهنگ غذایی منحصر به فرد که مردمش هنوز دلیلی برای آراستن خود به ریا و تزویر و جای گرفتن در ویترین های لوکس و دروغین و توریست پسند پیدا نکرده اند. سواحلی که هنوز می شود زندگی مردم عادی جنوب ترکیه را بی هیچ واسطه ای در آن تجربه کرد.

همه ما در مورد استانبول شنیده ایم. از پاساژهای لوکس، برند های بزرگ جهان و تفریحاتی که نظیرش را همه جای دنیا می توان تجربه کرد. اما چیزهای مهمی هست که در مورد استانبول نادیده گرفته شده است. استانبول یا قسطنطنیه پایتخت امپراتوری با شکوه بیزانس است. صدر مسیحیت تمام اوجش را در استانبول گذرانده. کلیساهای با شکوهی که بعد از دوران سیاهِ سکوت مسیحیان ساخته شدند. سردابهای سرد و نموری که سالهای سال محل گورهای دسته جمعی مومنان مسیحی بوده است. مساجدی که یادگار امپراطوری عثمانی ست. امراطوری که قرون متمادی فاتح جهان بود. 

استانبول وارث حزن فروپاشی امپراطوری های باشکوه است. وارث دوگانگی هایی که از ابتدا تا همین امروز همراهش بوده. دوگانگی میان شرق و غرب، اروپا و آسیا، سنت و مدرنیته، اسلام و مسیحیت.

تور عکاسی دور ترکیه فرصتی ست یازده روزه برای سفری فراتر از سفر های عادی. سفری که از آنکار به عنوان صنعتی ترین شهر ترکیه آغاز و در قونیه، فتحیه، سواحل کاباک، پاموکاله تا استانبول ادامه می یابد. اینبار همسفران ژیوار با شش شهر مواجه خواهند شد. شش شهر، شش فرهنگ، شش بافت طبیعی و شهری که هر یک امکان نوع خاصی از عکاسی را برای علاقه مندان فراهم خواهد کرد.

برای حضور در جمع ما لازم نیست عکاس حرفه ای باشید. همینکه علاقه مند و پیگیر این رشته باشید کافیست. استاد محسن راستانی به عنوان یکی از مهمترین و تاثیر گزارترین عکاسان معاصر ایرانی همسفر شماست و هر آنچه در این فرصت کوتاه برای آموزش وجود دارد را بی دریغ در اختیار شما خواهد گذاشت.

تور عکاسی دور ترکیه