تور جنگل های ارسباران

 

 

بدون شک آذربایجان شرقی و جنگل های ارسباران از زیباترین نقاط ایران هستند. همه ساله تورهای زیادی به مقصد این استان زیبا برگزار می شود. سفر به جنگل های ارسباران حداقل 4 روز زمان می برد. در فشرده ترین حالت می توان با یک سفر 3 و نیم روزه به ارسباران رفت بدین ترتیب که ساعت 20 از تهران حرکت کرد تا 10 الی 12 ساعت بعد به کلیبر رسید. در کلیبر صبحانه خورد و به سمت قلعه بابک حرکت کرد. کلیبر نقطه آغاز جنگل های ارسباران است. این جنگل های ارزشمند که حفاظت شده نیز هستند و در فهرست ذخیره گاه های زیست کره قرار دارند جزو جنگل های هیرکانی به شمار می روند و گونه بسیار ارزشمند و در خطر انقراض سیاه خروس در آن زندگی می کند. چند کیلومتری که جاده کلیبر آینالو را می پیماییم به ابتدای مسیر کوهنوردی قلعه بابک می رسیم. نهایتا دو ساعت زمان می برد تا از ابتدای جاده به بالای قلعه برسیم. مسیر کوه پیمایی تا قلعه بابک یکی از زیباترین مسیرهای کوهنوردی ایران است. مسیر اغلب مه آلود و چشم اندازهای کوهستانی و جنگلی بکر و عشایری که در مسیر چادر زده اند برای تمام همسفران خاطره انگیز خواهد بود. در مسیر کوه پیمایی قهوه خانه دنجی نیز وجود دارد که می توان در آن جا چای نوشید و استراحت کرد. همچنین در ایتدای مسیر پاژن هایی وجود داردکه کسانی که توانایی 2 ساعت کوه پیمایی را ندارند می توانند بیشتر سیر را با آن ها بروند و نیم ساعت انتهایی را کوهنوردی کنند اما توصیه می شود که گردشگران تجربه کوه پیمایی در این مسیر زیبا را از دست ندهند. قلعه بابک که یادگار دوران بابک خرمدین و متعلق به هزار سال پیش است همچنان با صلابت بر ستیغ کوه ایستاده است و یادآور رشادت ها و ایستادگی های این قهرمان ملی در برابر سپاه دشمن بوده می باشد. از بالای قلعه می توان تمامی منطقه را زیر چشم داشت و در روزهای آفتابی قله سبلان نیز از آن جا قابل مشاهده است. نهار در قلعه صرف می شود و بعد از 2 راه می توان به جاده بازگشت یکی مسیر رفت و دیگری از راه دره پشت قلعه. مسیر این دره که جنگلی است و پایین آمدن از آن 4 ساعتی طول می کشد اما بسیار زیبا و بکر است. تجربه جنگل پیمایی در دل جنگل های ارسباران به طولانی بودن مسیر قطعا می ارزد. گس از رسیدن به جاده سوار ماشین شده و به هتل باز می گردید. شب یک شام خوشمزه و یک دوش گرم قطعا خستگی را از تن آدم به در می آورد.

 

 

روز دوم پیشنهاد می شود که صبحانه محلی صرف شود. بال قیماق (سرشیر عسل) کلیبر معرکه است مخصوصا اگر با نان محلی همراه شود و چای هم چای هیزمی باشد. به گواهی بعضی از همسفران صبحانه حلی که در کلیبر صرف شده است خوشمزه ترین صبحانه عمرشان بوده است. روز دوم یک روز هیجان انگیز خواهد بود چرا که مسیری کوهستانی جنگلی را خواهید پیمود و از جاذبه های متنوع مسیر دیدن خواهید کرد. در صورتی که زمان کافی باشد می توان دره مکیدی را دید و بعد از آن به سمت جنگل های آینالو رفت. در جنگل های حفاظت شده آینالو پروژه احیای نسل مرال ایرانی دنبال می شود و گردشگران خوش شانس می توانند مرال هایی را که در مناطق محصور در جنگل تکثیر شده اند و در حال زندگی هستند ببینند. در طول مسیر عشایری زندگی می کنند که میتوان از آن ها عسل خرید. بعد از آن کم کم از دوردست ارس پیدا می شود. این رود حماسی که از جایگاه بالایی در ادبیات آذربایجان برخوردار است تا روز سوم در کنار ماست و با خروش و عظمتش دلربایی می کند. ارس در فصل بهار بسیار خروشان و پرآب است و حتی در بعضی نقاط به دلیل بالا بودن حجمش به درون جاده سر ریز می کند اما در فصل تابستان از حجم آبش کاسته ی شود. نهار در کافه ای در کنار ارس صرف می شود. حس عجیبی است که یک طرف رود ایران است و طرف دیگر آذربایجان و ارمنستان. سفر در کنار رود ارس ادامه می یابد تا به یک روستای پلکانی به نام اشتبین برسیم. این روستای تاریخی و پلکانی که 5 کیلومتر مسیر فرعی دارد برای عکاسی و استراحت مناسب. سپس باید مسیر آمده را بازگشت و دوباره به جاده اصلی جلفا بازگشت و در کنار رود ارس حرکت کرد. حمام تاریخی کردشت از دیگر جذابیت های طول مسیر است که در صورت داشتن وقت دیدن آن توصیه می شود. با این برنامه وقتی به مجموعه آبشار آسیاب خرابه برسید دیگر انتهای روز است و باید هرچه سریع تر قبل از غروب آفتاب چادرها برپا شود و شب را در آسمان پرستاره آن جا سپری کرد در حالی که چراغ های روبه رویت متعلق به روستای کشور دیگری است.

روز سوم پس از صرف صبحانه از آبشار دیدن می کنیم و پس از آن به سمت جلف حرکت می کنیم. کلیسای سینت استپانوس از جمله آثار تاریخی و زیبای نزدیک جلفا است. نهار را در این شهر مرزی صرف کرده و پس از آن به تهران باز می گردیم.

 

این تور قابلیت اضافه شدن 1 روز دیگر به برنامه را دارد و بدین ترتیب امکان بازدید از تبریز و کندوان نیز فراهم می شود. بدین ترتیب که روز اول به بازدید از تبریز و کندوان اختصاص داده شود و در ادامه همین برنامه سفر اجرا شود.