سفرها معمولا از غروب روز قبل از تعطیلات آغاز می شود تا با حرکت شبانه بتوانیم عمده مسیر را طی کنیم و مستقیم به شهر کلیبر برویم، جایی که سفر ما درواقع از آنجا آغاز می شود. کلیبر شهریست کوهستانی که نقطه شروع جنگل های حفاظت شده ی ارسباران است. علاوه بر آن قلعه تاریخی و افسانه ای بابک نیز در نزدیکی کلیبر قرار دارد. با رسیدن به کلیبر و صرف صبحانه به سمت مسیر کوهپیمایی قله می رویم. چشم انداز، جنگل ها و کوه های آذربایجان است. 2 ساعت زمان لازم است به قلعه برسیم. قلعه در بالای کوه صخره ای و سر به فلک کشیده ای واقع شده است که از دور غیر قابل دسترسی می نماید. در روزهای ابری مسیر پیاده روی مه آلود است که گهگاه با بارش رگبار همراه می شود. در حین کوهپیمایی عشایر شاهسون را می بینیم که مشغول دامداری و زندگی روزمره هستند. هنگام بازگشت از قلعه در یک کافه قدیمی چای می خوریم و روز بعد به سمت مرز حرکت می کنیم. مسیر ما از جنگل های زیبای آینالو می گذرد پس از چند ساعت به رودخانه حماسی ارس می رسیم. 

 

             قلعه بابک

 

رودخانه زیبایی که در افسانه ها و تاریخ مردم آذربایجان نقشی تاریخی داشته و عملا مرز ایران، آذربایجان و ارمنستان را تشکیل می‌دهد. از این به بعد ما در کنار رود ارس حرکت می‌کنیم. بسته به نوع سفر و تعداد روزها می‌توان از روستای پلکانی اشتیرن، حمام تاریخی کردشت و آبشار آسیاب خرابه دیدن کرد. در ضمن در توقفی هم در کنار رود ارس داریم تا نگاهی بیاندازیم به سرزمین‌های از دست رفته و مروری کنیم در ذهنمان ماهی سیاه کوچولو را و یادی کنیم از نویسنده این قصه تاریخی، صمد بهرنگی که در همین رود غرق شد.

شب به جلفا می‌رسیم و در هتل اقامت می‌کنیم، صبح روز بعد به سمت کلیسای سنت استپانوس می‌رویم. کلیسای زیبایی که در نزدیکی جلفا واقع شده. از کلیسا دیدن می‌کنیم و عازم تهران می‌شویم. سفر به آذربایجان شرقی سفر به اقلیمی متفاوت است. سفر به دیار بابک خرم‌دین با مردمان خونگرم و حسرتی که با دیدن عکس‌های سفر و مرور خاطرات به دلمان می‌ماند.