تور لاله های واژگون - تصاویر بهشتی

لاله واژگون یکی از زیباترین و معروفترین گل های ایران است. حدود 80 گونه از آن در نواحی معتدله نیمکره شمالی پراکنده اند. و این تنوع باعث رونق تور لاله واژگون در ایران می شود. در ایران 15 گونه گزارش شده است که اغلب در زاگرس می رویند. گل ها به سمت پایین بر می گردند و نام آن ها به خاطر همین ویژگی است. ( لاله واژگون کردی، لاله واژگون مشبک، لاله واژگون ایرانی، لاله واژگونی گرگانی ).

این گل ها عموما به رنگ قرمز – نارنجی است اما نمونه های زرد رنگ آن نیز به ندرت یافت می شود. و این سبب می شود که تور لاله واژگون پر رنگ و تنوع شود. از داخل این گل ها نکتارهای شفاف و شیرین آویزان است و نام اشک مریم به همین مناسبت به آن اطلاق می شود. نزدیک 350 سال پیش این گونه به اروپا برده شد و از آن زمان تا به حال در آنجا به صورت پرورشی کاشته می شود.

پراکندگی این گل در ایران در مناطق کرمانشاه، اصفهان، بختیاری و فارس دیده می شود. و بیشتر در زمین های کشاورزی و چمنزارهای کوهستانی یافت می شود. منطقه چلگرد در نزدیکی زردکوه بختیاری شناخته شده ترین و بهترین مکان برای رویش این گل ها است. که مقصد اصلی تور لاله واژگون است. این گیاه به ارتفاع 50 – 100 سانتی متر است. و برگ های متعدد و قطعات گلپوش دارد. و زمان گل دهی آن در اردیبهشت است. بنابراین بهترین زمان برای سفر و دیدن این گلهای زیبا در فصل بهار و ماه اردیبهشت است، تا در تور لاله واژگون تصاویری بهشتی از این منطقه پر گل در ذهن شما حک شود.