شهر ماسوله یکی از شهرهای پر بازدید استان گیلان و تور ماسوله هم از تورهای پر طرفدار نزد گردشگران است. شهرک تاریخی و منحصر به فرد ماسوله دارای جلوه های خاص طبیعی است و به دلیل داشتن معماری منحصر به فردش در جهان شناخته شده است. ماسوله با داشتن کوهستان های مرتفع و جنگل و ییلاقات متعدد سبب شده سالانه گردشگران زیادی در تور ماسوله شرکت کنند و مسافران زیادی یا شخصا یا با شرکت در تورهای ماسوله، به این منطقه بیایند.

ماسوله یک شهرک تاریخی با معماری پلکانی و با قدمتی حدود 800 تا 1000 سال است. چشم انداز آن به صورت پلکانی از کوه به دره و از پشت بام هر خانه که حیاط خانه دیگری است جلوه ای زیبا به این شهر داده است. آب و هوای این منطقه که در تابستان خنک و مرطوب و در زمستان سرد و مرطوب است دلیل دیگر برای رونق تور ماسوله و سفر به این منطقه است. از مکان هایی که در تور ماسوله می توان به آن اشاره کرد :

آبشارهای ماسوله

آبشارهای ماسوله به صورت پراکنده در اطراف آن قرار دارد. که معروف ترین آن آبشار کوشم است که در انتهای یک دره جنگلی قرار دارد.

موزه مردم شناسی

ماسوله این موزه در ورودی شهر ماسوله قرار دارد. این موزه سه بخش دارد که بخش اول آن به مدارک و اسنادی که مربوط به فرهنگ مردم ماسوله است، اختصاص یافته. بخش دوم مربوط به وسائل دو قرن اخیر ماسوله و روستاهای اطراف آن است. و بخش سوم به چهارده قرن اخیر اختصاص یافته است.