از آنجایی که در زمستان به دلیل شرایط جوی مردم کمتر به سفرهای چند روزه می روند یا در تورهای طبیعت گردی شرکت می کنند، تور یک روزه می تواند فرصت مناسبی باشد برای آنهایی که هوس سفر به دلشان زده اما زمان زیادی برای انجام سفر ندارند یا می خواهند از تعطیلات معمول هفتگی شان برای سفر استفاده کنند مثل جمعه ها یا تعطیلات رسمی که گاها در وسط هفته وجود دارد.

شرکت در تور یک روزه به فراخور زمان و فصل متفاوت است. مثلا در زمستان اکثرا ترجیح می دهند یا به جاهای گرم بروند مثل مناطق کویری یا برعکس از شرایط جوی خود زمستان مثل سرما و برف و ... لذت ببرند؛ بنابراین مناطق سردسیر و پوشیده از برف و یخ را انتخاب می کنند.

غار یخ مراد

یکی از مناطقی که برای تور یک روزه پیشنهاد می شود و معمولا مورد استقبال قرار می گیرد غار یخ مراد است.

این غار در 59 کیلومتری استان تهران و نیم کیلومتری روستای کهنه ده از توابع استان البرز واقع است. غار در دامنه شمالی آزادبر قرار دارد و در پایین غار رودخانه پر آب آزادبر قرار دارد. بنا بر اظهار نظر اهالی منطقه در گذشته با خوردن یخ دائمی دریاچه انتهای غار که در هیچ فصلی از سال ذوب نمی شود، بهبود می یافته اند و به همین دلیل این غار یخ مراد نامیده شده است. سرمای یخ مراد و برودت زیر صفر آن در فصل های پاییز و زمستان و ابتدای بهار از ویژگی های منحصر به فرد نسبت به تمامی غارهای ایران است. در فصل های سد سال دمای غار حدودا ده درجه سرد تر از دمای بیرون است. دیواره های این غار پوشیده از یخ دائمی است. و دریاچه یخی اصلی غار و یک آبشار یخی حاصل از چکه های دیواره در آن دیده می شود. این غار با توصیفاتی که از آن رفت و ویژگی های خاصی که دارد می تواند مقصد مناسبی برای طرفداران تور یک روزه به ویژه غار نوردی باشد.