حکمت گرانی تور سمرقند و بخارا چیست؟

 

اسم تور ازبکستان یا تاجیکستان که می آید همه مان احساس می کنیم سفر ارزانی در پیش است: یک تک پا بلند می شویم و می رویم سمرقند و بخارا ی خودمان دیگر! اما پای سفر که در میان می آید و محسابات به روی میز می آید انگشت به دهان میمانیم. ازبکستان برویم با 4 میلیون تومان؟!!! 

سفر به کشورهای همسایه مثل ترکیه، دبی، ارمنستان ارزان است. بازار رقابت داغ است و سال ها ست که گردشگران برای ساحل های ترکیه، خریدهای دبی و شب گذرانی های ارمنستان به این کشورها سفر می کنند. 

دست روی محله های پرطرفدار که بگذارید چندین هتل 4 و 5 ستاره پیدا می کنید و بین شهرها  به راحتی با هواپیما تردد می کنید. ترکیه ششمین مقصد پرطرفدار گردشگری در دنیاست و گردشگری درارمنستان و دبی از ارکان مهم اقتصاد آن کشورهاست. 

شما اگر بخواهید سری به سمرقند و بخارا بزنید باید حداقل یک تور 8 روزه تدارک ببینید. چرا که فقط یک پرواز در هفته به تاشکند (پایتخت ازبکستان) وجود دارد. نبود پروازهای متعدد به تاشکند نرخ این پرواز را روی حداقل 1 میلیون تومان نگه می دارد. قوانین سختگیرانه کشور ازبکستان برای ویزا از شما دعوتنامه درخواست می کند. برای این کار شما به ناچاراز یک آژانس گردشگری در ازبکستان دعوتنامه درخواست کنید. حداقل سه شب اقامت در هتل اجباری است که از سوی سفارت تعیین می شود وباید ضمیمه دعوتنامه شما شود. (یادتان باشد که در هنگام خروج از هتل ها هم مهر هتل روی پاسپورتتان خورده باشد وگرنه برای خروج از ازبکستان دچار مشکل می شوید!)

داستان این است که زیر ساخت های گردشگری در این کشورها توسعه نیافته اند. گردشگرانی که به ازبکستان و تاجیکستان سفر می کنند محدودند به گردشگران اروپایی و امریکایی کنجکاو و ماجراجو. بازار گردشگری ساحل و شب گردی و خرید در ازبکستان و تاجیکستان به راه نیست و گردشگری فرهنگی و طبیعت گردی تنها دلیل سفر گردشگران به ازبکستان و تاجیکستان است. 

شما دنبال سفر خاصی هستید. این را قبول کنید. هر که طاووس خواهد .....!