شهرستان ترکمن و قبرستان خالد نبی

 تور ترکمن صحرا (خطه ترکمن و قبرستان خالد نبی)

تور ترکمن صحرا به صورتی تدارک دیده شده تا در یک مدت محدود شناخت مناسبی از دیار موسیقی و طیبعت پیدا کنید. خطه ترکمن یکی از مناطق غربی استان گلستان است و تا تهران 383 کیلومتر فاصله دارد. این شهرستان به علت وجود جاذبه های طبیعی و صنایع دستی از جمله قالی، قالیچه و پشتی ترکمنی یکی از مهمترین مراکز گردشگری استان گلستان است. مراکز دیدنی این شهرتان عبارتند از تالاب گمیشان، جزیره آشوراده، بافت قدیمی شهر گمیشان، اسکله توریستی بندر ترکمن، میدان سوارکاری، پادگان روسها، زیارتگاه آق امام، آرامگاه بهاء الدین نقش بندی، دیوار تاریخی گرگان و قیزلرقلعه می باشد.

تور ترکمن صحرا

قبرستان خالد نبی

این مجموعه در یک منطقه کوهستانی در فاصله 90 کیلومتری شمال شرقی شهرستان گنبد قابوس و 55 کیلومتری شمال شرقی شهرستان کلاله و 6 کیلومتری روستای کچی سو از توابع بخش مراوه تپه و بر فراز قله کوه گوگجه داغ واقع شده است. راه ارتباطی زیارتگاه خالدنبی کوهستانی بوده ولی از طریق کلاله و تمرقره قوزی راه دشواری نیست ولی بدلیل دوری راه و فقدان وسیله نقلیه و کمبود تسهیلات رفاهی بهترین زمان برای رفتن به آنجا ماههای فروردین و اردیبهشت است.

این گورستان در دامنه شرقی کوه مرکزی قرار دارد و یکی از قدیمی ترین گورستان های کشور با سنگ مزار های بسیار منحصر به فرد و بی نظیر به شمار می آید. عموم سنگ مزارها بدون کتیبه و نوشته هر قوم، شکل ظاهری سنگ مزارهای ایشان است.

این گورستان به تنهایی میدان کار پژوهشی بزرگی برای پژوهشگران تاریخ استانشناسی، مردم شناسی و ... است. سنگ مزارهای این گورستان به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

1.سنگ مزارهای استوانه ای بلند، مستقیم و عمود که احتمالا گور مردان بوده است. ارتفاع آن ها از حداقل یک متر تا حداکثر 5 متر و ارتفاع مرعی آن از سطح زمین از حد اقل 60 تا 40 سانتی متر می باشد.

2.سنگ مزار های صلیبی شکل و یا به صورت دو نیم کره که احتمالا مخصوص گور زنان بوده است.

3.سنگ مزارهایی به شکل شاخ قوچ متداول ترین نماد قوم ترکمن است که در سنگ مزارها، سرستون خانه ها، در بافت گلیم و نقش نمد به اشکال مختلف و زیبا طراحی کرده اند.

 

پیشنهادها

بهترین زمان برای شرکت در تور ترکمن صحرا فروردین و اردیبهشت ماه است که خالد نبی با انبوه گل های زردرنگ پوشیده می شود.
در ترکمن صحرا به سنت و فرهنگ اقوام توجه ویژه ای داشته باشید و برای مطلع شدن از آنها از تورلیدر این امر را جویا شوید.
به این منظور می توانید در تور ترکمن صحرا و قرستان خالد نبی شرکت کنید.