غار زینه‌ گان، ایلام

اگر چه غار طبیعی «زینه گان» برای بیشتر مردم کشور ناشناخته مانده است اما زیبایی منحصر به فرد و شکل گیری این غار در دل منطقه ای گرمسیری از قابلیت های فراوانی برای جلب طبیعت گردان داخلی و خارجی برخوردار است.

 

غار شگفت‌انگیز زینه‌گان در ۵ کیلومترى جنوب شرقى شهر صالح‌آباد و در فاصله ۵۲ کیلومترى شهر ایلام قرار دارد. این غار روباز که بیش از یک کیلومتر طول دارد، ‌ داراى آب فراوان، دهلیزهاى آبگیر، قندیل‌هاى متعدد و آبچک‌هاى طبیعى و بسیار جالب مى‌باشد.
هواى داخل غار بسیار سرد و مطبوع است. در حالى که منطقهٔ‌ صالح‌آباد در تابستان حدود بیش از ۴۰ درجه گرما دارد، ‌ اختلاف هواى بیرون غار با درون آن تقریباً ۵۰ درجه است و به همین دلیل آن را غار بهشت نیز مى‌نامند. سرخس‌ها، جلبک‌ها، گل‌ها و گیاهان خودروى داخل غار، رنگ سنگ‌ها، پیچ و خم داخل غار، لب‌هاى به هم دوخته قسمت‌هایى از سقف غار همه و همه حکایت از شگفتى‌‌هاى طبیعت دارد. این غار یکى از جاذبه‌هاى مهم توریستى استان ایلام است.

 

 

این غار طبیعی روباز دارای صدها متر طول، آب فراوان، دهلیزهای آبگیر و قندیل های متعدد است و از آبچک های طبیعی باران طبیعی نقش می بندد و دل به مهمانی خنکی دعوت می کند.

غار شگفت انگیز «زینه گان» از شاخص ترین اثرهای طبیعی استان ایلام است که شمار زیادی مسافر را به خود جذب می کند و زاگرس با توجه به وجود آب و هوای متنوع و جغرافیایی دارای جاذبه های بکر و زیبایی است و ایلام در دل زاگرس جای گرفته است.

استان ایلام در منطقه ای کوهستانی در حاشیه جنوب غربی رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است و بیشتر مساحت استان را مناطق کوهستانی، تپه کوهستانی و یا تپه ماهور تشکیل می دهد که به شیب های تندی به دشت های کم ارتفاع منـتهی می شوند.

 

دره های شگفت، رودها و آبشارهای طرب انگیز، غارهای بی نظیر، کوه های سر به فلک کشیده، اقلیم های متنوع آب و هوایی، همجواری دیدنی کوه و دشت، سادگی هزار رنگ طبیعت وحشی، صداقت فرهنگ و هنر و چشم اندازهای بدیع استان، ایلام را به شاهکار خلقت ایران تبدیل کرده و به خاطر همین زیبایی طبیعتش است که به «عروس زاگرس» نامور گشته است.