فلسفه تور شب یلدا چیست؟

شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کره شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر ،آخرین روز پاییز،تا طلوع آفتاب در اول ماه دی، نخستین روز زمستان، گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه را مهیا و دور هم صرف می‌کنند. پس از صرف تناولات، قصه‌گویی پیرترها برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است. در لرستان به شب یَلدا (چله)، «شو اول قاره»(قاهاره) می‌گویند. 

یکی از راه‌های جشن گرفتن این شب سفرکردن است. به همین دلیل چند سالی است که تور شب یلدا از تورهاییست که توسط مسئولین این کار تعریف می‌شود.

واژه «یلدا» به معنای «زایش زادروز» و تولد است. ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند و از این رو به دهمین ماه سال دی (دی در دین زرتشتی به معنی دادار و آفریننده) می‌گفتند که ماه تولد خورشید بود.

شب یلدا نه تنها برای زرتشتیان بلکه برای کل ایرانیان مهم است. و شاید یکی از دلایلی که تور شب یلدا وجود دارد، همین اهمیت این شب است که مردم ایران ترجیح می‌دهند این شب را در کنار افراد بیشتری جشن بگیرند و با تعداد بیشتری از ایرانیان به پاسداشت این شب بپردازند.

دست‌اندرکاران گردشگری، برای هر سلیقه‌ای تور شب یلدا را برگزار می‌کنند که از یک سفر یک روزه گرفته تا بعضا سفرهای چند روزه، همه افراد بتوانند در آنها شرکت کنند.