تورهای برتر سال های گذشته:                                                               سفرهای مشابه این تورها در آینده:

تور ترکمن صحرا و قبرستان خالد نبی |نوروز 94|                        تور ترکمن صحرا |نوروز 95| اجرای اول                                                               

تور ترکمن صحرا و قبرستان خالد نبی |تعطیلات خرداد|               تور ترکمن صحرا |نوروز 95| اجرای دوم|        

 

ترکمن صحرا منطقه‌ای در شمال شرقی ایران و یکی از مناطق ویژه از نظر جذب توریست است. تور ترکمن صحرا نیز از تورهای پر طرفدار در زمان های مختلفی از سال است. ترکمن صحرا شهرهای گنبد کاووس، آق قلا، بندر ترکمن، کلاله و ... را در بر می گیرد. و معمولا در تور ترکمن صحرا از این مناطق بازدید می شود. منطقه ترکمن صحرا و دشت گرگان تاریخی بسیار کهن دارد. این منطقه به علت همجواری با شهرها، مناطق باستانی معروفی چون داهه (دهستان)، نیشابور، (مرو)، نیسا (نسا)، تپورستان (طبرستان) و کومش است. قدیمی‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی منطقه شمال سفالینه‌ها و دست ساخته‌های بشر (که در شمال شهرستان گنبد کاووس یافته شده) پیشینه سکونت و زیست در این منطقه را به بیش از هفت هزار سال می‌رساند. از دیگر مناطقی که در تور ترکمن صحرا از آنها دیدن می شود، میل گنبد شهرستان گنبد کاووس، دیوار تاریخی گرگان، قبرستان تاریخی و آرامگاه خالد نبی است. در منطقه ترکمن صحرا، شهرستان ترکمن با دارا بودن ویژگیهای مختلف از نظر تاریخی دارای اهمیت بسزایی بوده‌است. با وجود جدیدالتأسیس بودن بندر ترکمن، شهرستان بندر ترکمن دارای پیشینه تاریخی کهنی است. وجود گورستان و تپه باستانی کمیش تپه کوچک، دیوار تاریخی گرگان (دیوار قزل آلان) یا دیوار ترکمن صحرا در شمال شهرستان، جزیره آبسکون، جزیره مهم و استراتژیک آشوراده در غرب بندر ترکمن و غیره پیشینه سکونت در این شهرستان را به سالیان بسیار دورتر برمی‌گرداند.

آدم ها معمولا برای سفر به شمال ایران زیاد به خودشان زحمت نمی دهند. سوار ماشینشان می شوند و به سمت جاده چالوس رانندگی می کنند و در ویلاهایشان یا در ویلاهای اجاره ای اطراف چالوس اقامت می کنند و بازدید های کلاسیکی مثل نمک آبرود یا جنگل سی سنگان یا تله کابین رامسر انجام می دهند. 

برای کسانی که تا به حال این جاذبه ها را ندیده اند خب رفتن به مثلا پارک جنگلی سی سنگان اشکالی ندارد. اما کسانی که بارها و بارها راهی شمال شده اند می توانند این ار برنامه خود را تغییر دهند و از دیگر زیبایی های طبیعت ایران هره مند شوند. ترکمن صحرا سرزمین مردمان ترکمن است. مردمان اهل تسنینی که جمعیتی بی 1 تا 2 میلیون نفر در ایران دارند و در گذشته با کشور فعلی ترکمنستان که قسمتی از خاک ایران بوده است وابستگی های قومی و زبانی و فرهنگی داشته اند. قسمتی از ترکمن ها در شهر ترکمن نشین قسمتی در پارک ملی گلستان و قسمتی در صحرا زندگی می کنند. اما تمامشان با طبیعت پیوند بسیار تنگاتنگی دارند. در تور ترکمن صحرا امکان بازدید از جاذبه هایی که اشاره خواهیم کرد بسته به تداد روز سفر وجود دارد. اگر از فرهنگ و ابنیه ی تاریخی بخواهیم شروع کنیم مهمترین بنا میل تاریخی گنبد است که بنا بر تاکید بسیاری از کارشناسان مماری از شاهکارهای معماری تاریخی ایران است و ساختن آن در آن زمان بسیار دشوار و حیرت انگیز است. جاذبه بدی دیوار تاریخی گرگان است که بد از دیوار چین طولانی ترین دیوار دفاعی دنیا ست. از این دیوار طویل که از کنار دریای خزر در ناحیه گمیشان آغاز می شده و تا کوه های گلیداغ ادامه می داشته تنها چند متری باقی مانده است اما دیدنش خالی از لطف نیست و برای علاقه مندان به معماری و تاریخ جذاب است. سومین و عجیب ترین جاذبه قبرستان تاریخی و مقبره خالد نبی است. این جاذبه که با موقعیت بسیار مناسب طبیی همراه شده از محبوب ترین سایت های بازدید تور ترکمن صحرا است. مقبره خالد نبی بر بالای کوه بسیار مرتفعی از کوه های هزار تپه قرار گرفته و فضایی بسیار معنوی و خاص را به وجود آورده است.

ترکمن صحرا از مناطقی است که هنوز هم می توان شیوه زندگی عشایری را در آنجا دید. عشایر ترکمن، دامدار و بیشتر شتردار هستند و خانه های شان هم همین آلاچیق های زیباست که خودشان به آن «آغاج اوی» می گویند. در تور ترکمن صحرا و در مناطق ییلاقی می توانید چنین آلاچیق هایی را ببینید.


  

بیشتر بخوانید:

تور ترکمن صحرا|سفر به شمال شرقی ایران|

تور ترکمن صحرا |جاذبه ها|

تور ترکمن صحرا |پارک ملی گلستان|