تور ترکمن صحرا، پارک ملی گلستان

یکی از زیباترین و ارزشمندترین پارک های ملی ایران پارک ملی گلستان است که در تور ترکمن صحرا مورد بازدید قرار می گیرد. تور ترکمن صحرا همان طور که در مطالب قبلی بیان شد تور بسیار خاص و متفاوتی است. از آثار باستانی گرفته تا طبیعت بکر و جاذبه های نادر در تور ترکمن صحرا یافت می شود. ترکمن صحرا در بهار بی نظیر است از همین رو تور ترکمن صحرا در نوروز 94 و تعطیلات اردیبهشت 94 از محبوب ترین تورهای طبیعت گردی است.

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان منطقه ای کوهستانی است که در استان های خراسان، مازندران و سمنان واقع شده است و راه تهران مشهد از طریق گرکان به طول 35 کیلومتر آن را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می نماید. پارک ملی گلستان 91895 هکتار مساحت دارد و از سال 1336 تحت حفاظت قرار گرفته است. در مجاورت پارک ملی گلستان دو شهر قرار دارد که عبارتند از گنبد کاووس در 55 کیلومتری غرب پارک و بجنورد در 115 کیلومتری شرق پارک . ورودی های پارک ملی گلستان بدین شرح است :

- از طریق گرگان، دو راهی گنبد، تنگ راه ورودی غرب پارک 145 کیلومتر .

- از طریق بجنورد به آشخانه و چمن بیدالی ،رباط قره بیل ورودی شرقی پارک 115 کیلومتر.

- از طریق چهل دختر و خوش ییلاق با آزادشهر الی تنگ راه ( ورودی غربی ) 190 کیلومتر.

بنابراین از گرگان تا روستای تنگ راه ( نقطه شروع پارک ) 145 کیلومتر و از روستای رباط قره بیل ( نقطه خروج پارک ) تا بجنورد 115 کیلومتر قاصله وجود دارد .

در اطراف پارک ملی گلستان روستاهای زیادی دیده می شود. روستاهای شمال غربی پارک مانند لهندور، زاو  بالا و پایین، قوش چشمه و تنگ راه که در بخش جنگلی قرار داشته و ترکمن نشین هستند. 

روستاهای جنوب غربی پارک مانند کند سکوه و دشت شاد که در بخش کوهستانی و جنگلی قرار ارند. اهالی آن غیر ترکمن می باشند.

روستاهای ضلع جنوب و جنوب شرقی پارک مانند قریه دشت، چشمه خان آرمادلو و رباط قره بیل که در بخش های هموار قرار داشته و دارای اراضی مناسب کشاورزی هستند. نزدیک جاده قرار دارند.

پارک ملی گلستان از نظر شرایط آب و هوایی تحت تاثیر رطوبت دریای خزر است. میزان بارندگی از 150 میلی متر  تا 750 میلی متر است.متوسط دمای سالانه بین 5/11 تا 5/17 درجه سانتی گراد است . دمای حداقل تا منهای 28 درجه و دمای حداکثر مطلق تا 45 درجه گزارش شده است. متوسط رطوبت هوا بین 60 درصد و 83 درصد متغیر است و در زمستان تا 100 درصد و در تابستان به 18 درصد می رسد .

پارک ملی گلستان منطقه ای کوهستانی است و دارای آب و هوای گوناگونی است و بنابراین ارتفاعات از نظر گیاهی، جانوری و اقلیمی ویژگی های متفاوتی دارد. نوسانات ارتفاع از 500 متر تا بیش از 2000 متر می رسد.

پارک ملی گلستان دارای دره های متعددی است که برخی از مشهورترین آنها به شرح زیر است :

1-دره آلمه در شرق پارک که پوشیده از درختان اورس و درختچه های سیاه تلو، زرشک،کیکم، پلاخور و ولیک بوده و زیستگاه قوچ و میش اوریال است.

2-دره آق سو در جنوب پارک و در مرز استانهای خراسان شمال و مازندران که پوشیده از جنگل است و زیستگاه کل و بز و مرال است .

3-دره آبشار که 5 کیلومتری شرق تنگه گل در کنار جاده واقع و انتهای آن آبشار بلند و زیبایی قرار دارد.

4-دره سوار باغی که در نزدیکی تنگه گل قرار دارد . زیستگاه مرال، کل بز، گراز، خرس و پلنگ است.

5-دره جمشید آباد در غرب پارک واقع شده و با درخنتان تنومند پوشیده شده و زیستگاه بسیار مهم مرال، شوکا و گراز است و ماهورهای آن زیستگاه قرقاول است.

6-دره قز قلعه در جنوب پارک واقع شده و زیستگاه مهم قوچ و میش کل، بز، مرال و خرس به شمار می رود.

7-دره خشک که در شمال شرقی پارک قرار دارد و زیستگاه کل، بز، قوچ و میش است.

8-پارک ملی گلستان از جنگل های متعدد انبوه خزری تشکیل یافته که بخش عمده پارک را تشکیل می دهند.

منلبع آب پارک ملی گلستان شامل یک رودخانه و تعداد زیادی قنات و حدود 21 چشمه است و رودخانه دوغ که سرچشمه آن حوالی دو راهی دشت بوده و سمت غرب جریان دارد و حواله تنگه راه از پارک خارج می شود.

همسفر ژیوار باشید در تور ترکمن صحرا در تور نوروز 94 و تور بازدید از پارک ملی گلستان.