چرا مصر میزبان تور کویر مصر شد ؟! ( قلعه بیاضه )

شاید اصل داستان از آن فیلمی شروع شد که اکثرمان موفق به دیدنش شدیم؛ خیلی دور ، خیلی نزدیک. از آنجا بود که روستای خوش خط و خالی به نام مصر بر سر زبان ها افتاد و پیشرویان سفر کوله هایشان برایش آمده کردند. اما چه شد که مصر میزبان خوش نامی شد ؟ در تور کویر مصر بعد از دیدن روستای مصر می پنداری شاید اینجا مدتهاست از زمان جا مانده است! و با خود می گویی: چرانام این واحه ی خوش تراش را مصر نهادند ؟

مصری که به قول دکتر علی صباغیان "می توان بدون ویزا به آن مسافرت کرد و چی از این بهتر؟"

بگذار در ابتدا داستان نام گذاری و وجه تسمیه اش را برایتان بازگو کنم؛بنیانگذار این روستا فردی بود به نام یوسف. به شبانی و چراندن گوسفندان روزگار می گذراند. از عمر این روستا شاید 100 سال بیشتر نگذرد نام پیشین این روستا به نام بنیانگذار آن "مزرعه یوسف" بود و بعدها به "چاه دراز" تغییر نام داد زیرا آب مصر از چاهی عمیق در حدود 25 کیلومتری مصر تامین می شود و چون چاه عمیق است اهالی این روستا را به چاه دراز می شناختند تا آنکه یوسف با توجه به نام خودش از داستان حضرت یوسف در قرآن الهام می گیرد و آنرا مصر نام می گذارد که تا هم اکنون نیز همه با همین نام روستا را می شناسند.

مصر به خودی خود  سرشار از جذابیت است اما آنچه آن را برای تورگردانان جذاب تر کرده، مشتقات اطرافش به انضمام خود مصر است! مصر ، عروسان، فرحزاد ، خور و بیابانک ، جندق ، بیاضه و... . گویی یک پکیج کامل را مقابلتان گذاشته اند.این شما و این هم تور کویر مصر. برو و نهایت لذت را ببر !

چرا بیاضه ؟

بیاضه به یزد نزدیک تر است تا اصفهان ولی در تقسیمات کشوری در استان اصفهان قرار گرفته،در 50 کیلومتری خور و بیابانک. اما آنچه را  که از زمان ساسانیان به امانت در خود جای داده باعث شده تا بر سر زبان ها بیفتد. "قلعه بیاضه"!

بناي چند طبقه و خندق عريض و عميق و مجموعه‌ خشتي گسترده و به هم پيوسته‌ي پيرامون آن كه قدمتش تا دوره‌ي ساسانيان مي‌رسد، نمونه‌ي بارزي از يك ارگ و دژ كويري است. قلعه باستاني بياضه كوهي است از خشت و گل، دژي بزرگ كه محوطه عظيمي را به خود اختصاص داده است . روزي در اين قلعه ۲۵۰۰ نفر زندگي مي كردند و تمام امكانات زندگي شان در همين جا مهيا مي شده است . قلعه اي در دل كوير كه از زير خاك سر برآورد است . در دل روستايي است كم جمعيت، غير از دو مغازه و يك نانوايي و چند پيرمرد كه دور هم نشسته اند در وهله اول چيزي نمي بينيد. اگر چشمه قناتي كه در زمستان و تابستان جاري است نبود، مسلما  آن چندنفر هم مهاجرت كرده بودند. چند كيلومتر كه جلوتر بروي استان اصفهان را پشت سر گذاشته و پاي در استان يزد مي نهي، اما در اين ده كوچك چيزي هست كه آدم را در كوير سوزان به درنگ وا می دارد.

 

همانطور که در ابتدای مطلب هم گفتم ، تور کویر مصر یک پکیج کامل از میان تورهای چند روزه است که گویی زاده شده برای گردشگران؛شاید بهترین نحو قدردانی گردشگران از این موهبت ، استفاده درست از آن باشد تا چنین گوهری سالیان سال دیگر عمر مفید داشته باشد.