آلماتی

آلماتی پایتخت پیشین قزاقستان و بزرگترین شهر آن است. نام این شهر واژه ای قزاقی به معنی سپیدار است. نام پیشین آن آلماآتا بود که در ترکی به معنی پدر سیب است. تنوع بسیار گونه های سیب در آلماتی، دلیل این اسم گذاری بوده است. بعضی از اندیشمندان و تاریخ شناسان ایرانی معتقدند نام این شهر تغییر یافته آلوه آتا که در ریشه سکایی – ایرانی به معنی کوه عقاب است گرفته شده است.

شهر زیبای آلماتی با فواره های بی شمارش به عنوان مرکز فرهنگی و هنری قزاقستان تعریف شده است. حدود 270 نهاد و مرکز فرهنگی در آلماتی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به 14 سالن تئاتر، 7 سالن کنسرت، 32 موزه، 20 گالری هنری، 39 کتابخانه و ... اشاره کرد.

آب و هوای آلماتی

آلماتی تابستانهایی گرم و مرطوب و زمستانهایی سرد و پربارش دارد. متوسط دمای شهر در سال 9 درجه سانتی گراد بالای صفر و متوسط دما در سردترین ماه سال، دی ماه، 7 درجه سانتی گراد زیر صفر است.

متوسط دمای هوا در گرم ترین ماه های سال (تیر و مرداد) به 23 تا 24 درجه بالای صفر می رسد.

حدودا 36 روز در سال در این شهر دمای بالای 30 درجه ثبت شده و 50 تا 70 روز از سال، شهر و حومه آن هوایی مه آلود دارند.

رودخانه های آلماتی

رودخانه های آلمانتیکای بزرگ و آلمانتیکای کوچک و همچنین شاخه های فرعی آنها؛ یسنتای، رمیزووکا، ژاربولاک و کارسو از داخل شهر عبور می‌کنند و متعلق به حوزه آبریز دریای بالخاش هستند. آب این رودخانه ها از بارشهای جوی و ذوب شدن آب یخچالهای طبیعی در تابستان تامین می شود.

جاذبه های تفریحی و گردشگری آلماتی

در سال 1971، در دشت آبهای آلماتی، دریاچه ای مصنوعی برای تفریح ساکنین آلماتی به نام سایران ایجاد شد.

پیست اسکیت مدئو در ارتفاعات آلماتی یکی از مناطق مورد علاقه قزاق ها برای تفریحاتی مثل پاتیناژ ئ مسابقات اسکیت روی یخ است. 

تله کابین ارتفاعات شیمبولاک که برخلاف انتظار 12 تا 14 نفر ظرفیت دارد هم از جاذبه های تفریحی این شهر است. 

کلیسای جامع زنکوو با رنگ تماما زرد، تنها کلیسای چوبی در جهان است که بدون استفاده از هیچ میخی ساخته شده است.

 

سوالی دارید؟ بپرسید!