یکی دیگر از این حیوانات نادر و کمیاب پلنگ است. پلنگ ایرانی که امروز کمتر از ۵۰۰ قلاده در سراسر ایران باقی مانده است. تصور کنید الان ۱۰۰ سال پیش است و هنوز این جاده‌های عریض و طویل در دل طبیعت کشیده نشده است. تصور کنید الان در دل جنگل‌های هیرکانی هستید، مثلا در سوادکوه. درختان سر به فلک کشیده هستند و صدای پرندگان خوش‌آواز بر شاخه‌هایشان، از اعماق جنگل صدای آب می‌آید، صدای رودخانه پرآبی است که از آب شدن برف‌های بالا دست و چشمه‌های دور و نزدیک تشکیل شده و حالا ارد راهش را به سمت دریا پیدا می‌کند. در چنین فضایی جانوران مختلفی برای نوشیدن آب به کنار رودخانه می‌آیند که زیباترین و مرموزترین‌شان پلنگ است.

پلنگ دره! جایی که پلنگ ایرانی زندگی می‌کرده است، جایی که احتمالا بیش از هر جای دیگری محل رفت و آمد و حکمرانی این حیوان زیبا بوده است، ما به یک چنین جایی می‌رویم. سفر یکروزه ژیوار به جنگ‌های سوادکوه به یک چنین جایی برگزار می‌شود. درست است که فاصله تهران تا جنگل‌های شیرگاه زیاد است اما تور یکروزه هم به یک بار رفتنش ‌می‌ارزد. در تورهای یکروزه ژیوار به مقصد پلنگ دره صبح ساعت ۵ از تهران حرکت می‌کنیم. مسیر رسیدن به پلنگ دره جاده فیروزکوه - قائم شهر است. حوالی امین‌آباد صبحانه صرف می‌کنیم و دوباره تا شیرگاه ادامه مسیر می‌دهیم. از شیرگاه باید وارد یک جاده خاکی بشویم و ۱۰ کیلومتر راه برویم تا به محل مناسب برسیم. کنار رودخانه پر ازدرختان شمشاد و لرگ و توسکاست. اگر از ابتدای صبح منظم بوده باشیم حوالی ۱۱ به مکان مورد نظر می‌رسیم. از آنجا دیگر وارد رودخانه می‌شویم، رودخانه نوردی در پلنگ‌دره! پا توی کفش پلنگ کردن! می‌توانیم ۲ ساعتی را در رودخانه جلو برویم و بعد برای خوردن ناهار توقف کنیم. بعضی قسمت‌های رودخانه عمیق و آبگیری می‌شودو در آن قسمت‌ها می‌توان شنا کرد، می‌توان از روی سنگ‌ها پرید و توی آب شیرجه زد، می‌توان حسابی آب‌بازی کرد و خنک خنک شد. ناهار را که خوردیم دیگر باید مسیر آمده را برگردیم تا به ماشین برسیم، معمولا مابین ساعت ۴ تا ۵ ماشین راه می‌افتد، از آنجا تا تهران شیرین ۶ ساعت راه است. نگام بازگشت می‌توان در گردنه گدوک ایستاد و آش دوغ خورد. گردنه گدوک در بسیاری از مواقع مه‌آلود است و هوای بسیار خنک دارد.

 

بی حرف پیش ساعت ۱۱ به تهران می‌رسیم. تور یکروزه پلنگ دره ویژه کسانی است که می‌خواهند از گرمای تابستان خلاص شوند و یک روز دور از آلودگی و شلوغی زندگی شهری در دامان طبیعت در جایی که روزی کنام پلنگان بوده است سر کنند.