تور طبیعت گردی قشم ، هنگام و هرمز (جزایر سه گانه)

تور طبیعت گردی قشم و هنگام ژیوار

تور طبیعت گردی قشم ، هنگام و هرمز (جزایر سه گانه)  بستری مهیا ساخته برای دوستداران طبیعت. وقتی مقصد سفر اولین ژئوپارک خاورمیانه است که در شبکه جهانی ژئوپارک ها به ثبت رسیده، باید برای دیدن شگفتی های بی نظیر طبیعت آماده بود؛ برای دیدن مجسمه های غول پیکر طبیعی، نقش های برجسته پراکنده و ستون ها و حجم های اعجاب انگیز که همه به مرور هزاران سال رفته رفته شکل گرفته و نمایشگاه بی بدیلی از زیبایی های طبیعی را به وجود آورده اند. قشم با مساحت یک هزار و ۵۵۰ کیلومتر مربعی اش، نه تنها بزرگ ترین جزیره خلیج فارس است، بلکه متنوع ترین زیبایی های زمین شناسی را هم در خود جای داده و به قطب گوناگونی طبیعی ایران ملقب شده است. زیبایی هایی که هشت سایت آن با نام ژئوپارک قشم شناخته می شوند؛ یعنی منطقه ای با وسعت زیاد که چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده آن قرار گفته باشد و این محدوده بتواند در توسعه اقتصادی پیرامون خود نقش موثری ایفا کند. ژئوپارک قشم، اولین و تنها ژئوپارک خاورمیانه است که در سال ۲۰۰۶ میلادی به همت مهندس بیژن فرهنگ دره شوری به ثبت شبکه جهانی ژئوپارک ها رسیده است. در حال حاضر تنها ۲۶ کشور جهان ژئوپارک ثبت شده دارند که ایران هم به واسطه ژئوپارک قشم یکی از این کشورهاست.

دره ستاره ها

«اینجا محل برخورد ستاره ها با زمین است». این شکل های عجیب و رویایی که همه با هم یک جا جمع شده اند، اهالی منطقه را ناگزیر به سرودن چنین افسانه ای درباره آن کرده است. ستونک های سوزنی، دیواره های کاملا عمود، پل ها و حفره های متعدد و زیبایی که در نقطه نقطه این منطقه به وجود آمده اند، باعث شده تا آنها، اینجا را «استارافتیده» یعنی محل افتادن ستاره بنامند. اینجا با توجه به زیبایی منحصر به فرد و ساختار ژئومورفولوژی (علم شناسایی اشکال ناهمواری های زمین) خاص آن، به عنوان یکی از سایت های اصلی ژئوپارک مورد پذیرش یونسکو قرار گرفته است. سایت دره ستاره ها از لایه های رسوبی بسیار نرم و فرسایش پذیر از جنس «مارن» که یک لایه ماسه سنگ آهکی روی آن قرار گرفته، تشکیل شده، برای همین در بررسی لایه های رسوبی، مکانیزم فرسایش روی لایه ها و هوازدگی آنها بهترین محل است.

بام قشم

 اینجا به هر طرف که نگاه کنید شگفتی و زیبایی است. از این بالا، یک طرف جنگل های زیبای حراست، از شمال دره تندیس ها و آب های خلیج فارس و از جنوب منظره ای از جزیره قشم. اینها چشم اندازهای زیبا و رویایی بام قشم هستند. دشتی زیبا که از فراز آن چشم اندازی فوق العاده بر ساحل شمالی و جنوبی جزیره وجود دارد. فلاتی پهناور با ارتفاع بیش از ۱۲۰ متر که در بخش مرکزی جزیره قشم واقع شده است. د دیواره آن لایه های متناوب مارن و ماسه سنگ که بیانگر پیش روی و پس روی دریا در دوره های مختلف زمین شناسی است، دیده می شود. بام قشم بیش از اینکه یک جاذبه زمین شناسی باشد، یک جاذبه چشم اندازی و زیباشناختی است.

دره تندیس ها

دره تندیس ها با تندیس های بزرگ و نقش و نگارهای زیبایش یکی از جاذبه های معروف قشم است. این مجسمه های بزرگ و کوچک سنگی، ساخته دست انسان های دوره باستان نیستند. اینها نه مقبره اند و نه قلعه، بلکه بر اثر فرسایش، رنگ و رخشان تغییر کرده است. اینها را باد و باران تراشیده اند. دره تندیس ها پر است از این سنگ های فرسوده شکل یافته که با فاصله از هم پراکنده هستند. این سایت یکی دیگر از سایت های ژئوپارک است که سطح آن، بیشتر از یک ساخت رسوبی به شکل ترک های گلی پوشیده شده است. از لحاظ ساختاری، بسیاری از اشکال اینجا شبیه دره ستاره هاست، با این تفاوت که وسعت بیشتری دارد و تراکم پدیده در آنجا کمتر ولی فراوانی بیشتری دارد.

تنگه چاه کوه

تنگه چاه کوه یکی از زیباترین دیدنی های زمین شناسی ایران است. دره ای باریک که دیواره هایش پر از نقش و نگار است. اینجا در یک کلام سکوت است و نقش و نگار. اینجا و روی این قسمت جزیره، گویی زمین دهان باز کرده است تا این دو تنگه عمود بر هم شکل بگیرند. تنگه هایی باریک با دیوارهای عمودی و با اشکال اعجاب آور. عرض این دیوارها در قسمت هایی حتی تا یک متر هم می رسد. این تنگه در یک لایه ماسه سنگی ایجاد شده و به دلیل قرار گرفتن میان لایه های فرسایش پذیر مارن، آهک و سیلت و فرسایش انحلالی آنها، حفره ها، درزها و بریدگی های بسیار زیبایی در آن به وجود آمده که چشم هر بیننده ای را خیره می کند. به دلیل اینکه کف این تنگه بعد از هر بارندگی محل جاری شدن آب است، مردم محلی برای استفاده از این آب در قسمت های مناسب، در کف دره چاه هایی حفر کرده اند و به همین دلیل این تنگه را چاه کوه نامیده اند.

 

                                                   tange chahkooh

 

دولاب

باران که ببارد، دولاب دیدنی است. آب باران و رگبارها که روی زمین جاری شوند، گریزی جز جاری شدن در آبراهه ها و شیارهای رودهای فصلی که در بستری از مارن و ماسه ایجاد شده ندارند، شیارهای پیچ در پیچ و تودرتویی که گاهی عمقشان به ۲۰ متر هم می رسد. بر کوهپایه شمالی گنبد نمکی نمکدان، ویژگی خاص لیتولوژی منطقه باعث به وجود آمدن این حفره ها و شیارها شده است. پیچیدگی این شبکه تودرتوی آبراهه ها به قدری است که افراد ناآشنا به منطقه در آن گم می شوند.

 

                                                       doolab

 

کوه نمکدان

این سایت بیش از هر چیز دیگری برای پژوهشگران زمین شناسی، کانی شناسی و سنگ شناسی جذاب است. ده ها و صدها گونه از سنگ های رسوبی، دگرگونی و آذرین در یک جا جمع شده اند. راه را پیاده به سمت دامنه های بالاتر که پیش بگیریم به طولانی ترین غار نمکی جهان، یعنی غار نمکدان قشم می رسیم که طولی به اندازه ۶ هزار و ۸۰۰ متردارد. پدیده ای به نام "دیاپیریسم"  ابتدا منجر به تشکیل گنبد نمکی نمکدان شده و در همین هنگام هم این غار طولانی تشکیل شده است. در راه، چشمه های نمک علاوه بر زیبایی منحصر بفرد خودشان، دره ها و زمین های اطراف را هم سپیدپوش کرده اند و منظره ای رویایی به آن داده اند. برای پیمودن غار زیبای نمکدان و کشف زیبایی های بی بدیل آن، بیش از یک روز زمان لازم است.

 

           ghare namakdan

 

دره شور

دره شور به تنهایی به اندازه نیمی از زیبایی های جزیره جذابیت دارد. آبراهه های زیبا، دامنه های مارنی و آهکی، آرامش محض و چشمه های درمانی سولفور و نقش و نگارهایشان همه در این منطقه قرار دارند. دره ای که البته محلی ها به تنگه مکینه یا هوباد می شناسندش، اما به افتخار زحمات فراوان مهندس بیژن دره شوری در شناخت و انتخاب آن به عنوان سایت های جهانی ژئوپارک نام آن را دره شور گذاشه اند. این تنگه در مرکز تاقدیس روستای سلخ واقع شده است. در این دره، قدیمی ترین لایه های رسوبی جزیره (آهک گوری) و نیز بلندترین قله جزیره با ارتفاعی نزدیک به ۴۰۰ متر قابل مشاهده است. از طرفی به خاطر قرار گرفتن این منطقه در مرکز تاقدیس، منابع سرشار گازی در این سایت قرار گرفته اند. دره شور به خاطر ویژگی خاص زمین ریخت شناسی (ژئومورفولوژی) چشم اندازی رویایی دارد. وجود هزاران آبراهه زیبا روی دامنه های دره و تپه ماهورهای مارنی وآهکی در میان آن، به همراه آرامش و سکوت دائمی دره برای هر بیننده ای آرامش عمیق به ارمغان خواهد آورد. چشمه های سولفور نیز نقش و نگاری شگرف به دره داده است. البته این تنها ویژگی این چشمه ها نیست و خاصیت درمانی آنها سالانه هزاران نفر از بومیان منطقه را به سوی خود می کشاند.

کور کوراکوه

تپه ماهورهای متعدد از جنس مارن که به خاطر فرسایش توسط آب های جاری، دره ها و تنگه های زیبایی در بین آنها تشکیل شده است، زیبایی کورکوراکوه را به حدی رسانده اند که با وجود اینکه خارج از محدوده ژئوپارک قرار گرفته به عنوان هشتمین سایت ژئوپارک بین المللی قشم انتخاب شود. منطقه ای زیبا که متاسفانه تورهای گردشگری کمتر مسافران را برای دیدن زیبایی های این منطقه می برند. البته این موضوع به دوری راه کورکوراکوه هم مربوط می شود.

غارهای تاریخی خربس 

غار خربس یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان قشم در پانزده کیلومتری شهر قشم در سمت راست جاده قشم قرار دارد، دردل ارتفاعات این منطقه آثار باشکوهی از معماری صخره ای دیده می شد که به عقیده برخی از محققین نیایشگاه پیروان آیین میترائیسم یا آناهیتا بوده است. قدمت این اثر به دوره مادها می رسد. این غار ها كه از پدیده های كهن زمین شناختی به شمار می روند  همراه با دیگر پدیده ها و كوهها و خود جزیره قشم دنباله چین خوردگی های رشته كوههای زاگرس هستند كه در هزاره های گذشته از زیر آب سر برآورده اند. این غار ها از درون با مجموعه دهلیز ها  و تالار ها و اتاقهای متعدد، مؤید حضور مردمانی از دورانهای كهن در این جزیره هستند. پیداست كه دست آدمیان به مرور زمان و به  منظور كاربرد های گوناگون  شكل و سیمای این غارها و دیواره های آنها را دگرگون ساخته و مناسب نیاز های خود در آورده است. ساختار راز آمیز این غار ها و قرار گرفتن آن بر بلندی  این عقیده را دامن زده كه اینجا در روزگار مادها نیایشگاه  مهر و محلی برای ستودن الهه میترا بوده است .

جنگل های حرا

جنگل‌های حَرای هرمزگان مجموعه جنگلهای درختان سرسبز ساحلی مانگرو یا حرا است که بی نیاز به آب شیرین می‌روید و آبراهه‌هایش با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی‌اش از منابع توریستی و دیدنی استان هرمزگان می‌باشد. این جنگلها معمولا تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارند. مجموعه حرای شمال غربی قشم بدلیل اهمیت بین‌المللی بعنوان ذخیره گاه زیست کره حرا شناخته می شود. درختان حرا، در قسمتهای کم عمق و روی تپه‌های جزیره مانندی که هنگام پایین رفتن آب دریا از آب بیرون می‌مانند قرار گرفته‌است. عمق آب این مناطق از یک تا یک و نیم متر تجاوز نمی‌کند؛ بنابراین جنگل هنگام بالا آمدن آب دریا، در آبهای خلیج فارس به حالت شناور می‌ماند و با فروکش کردن آب دریا به مدت ۶ تا ۷ ساعت مانند جنگل‌های مناطق خشک نمایان می‌شود. مساحت کل جنگل‌های حرا ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار و مساحت حوزه جزیره قشم ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار تخمین زده شده‌است. جنگل حرا در سواحل جنوبی ایران، مهد انواع گوناگون آبزیان، پرندگان و دوزیستان است. به جنگل‌های حرا در منطقه قشم، ۳ عنوان منطقه حفاظت شده ملی، ذخیره گاه زیست کره و تالاب بین‌المللی نام داده اند؛ چرا که ۸۰ دررصد آبزیان خلیج فارس دوره تخم ریزی خود را در این منطقه می‌گذرانند.

جزیره هنگام

تصورش سخت است که این همه منظره بکر و متفاوت، در جزیره کوچکی گرد هم آمده باشند. ساحل نقره ای، دسته های رنگارنگ ماهی، گروه های دلفین و آب های شفاف و تمیز طبیعی، تنها بخشی از دیدنی های جزیره هنگام هستند، جزیره ای در جنوب جزیره قشم که تنها جند سال است که گردشگران، دیدنی هایش را کشف کرده اند.این جزیره کوچک که اندازه اش بیشتر از ۵۰ کیلومتر مربع نیست، با توسعه راه های دریایی و راه افتادن تورهای گردشگری حالا چندان هم دورافتاده نیست و طبیعت متفاوتش هر کسی را شگفت زده می کند. مثل همه جزایر جنوبی کشورمان، بهترین وقت سفر به هنگام، ماه های سرد و معتدل سال است.

خاک نقره ای و براق بخش هایی از هنگام واقعا دیدنی است. برای تماشای این ساحل براق و آیینه ای باید از روستای هنگام جدید به سمت غرب حرکت کرد. این ساحل تا روستای غیل کشیده شده است.

شاید جذاب ترین بخش گردشگری در هنگام تماشای دلفین هایی است که نزدیک ساحل این جزیره در گروه های بزرگ حرکت می کنند. اگر بخواهید آنها را از نزدیک ببینید باید سوار قایق شوید و از ساحل غربی جزیره از هنگام جدید تا غیل حرکت کنید. اگر دلفین ها سر حوصله باشند، با بازیگوشی نزدیک قایقتان این طرف و آن طرف می پرند. مردم جزیره می گویند حدود ۴۰۰ دلفین در اطراف جزیره زندگی می کنند.

در جزیره هنگام کوه ها و خاک های قرمز رنگی وجود دارد که به گلک معروف است. از این خاک قرمز در صنعت سنگ های تزئینی برای ساخت ساختمان ها استفاده می شود. همچنین کاربرد دیگر خاک قرمز یا گلک این است که مردم این منطقه، برای تهیه نوعی مربا که به مربای سوراخ معروف است از آن استفاده می کنند. در مناطق مرکزی جزیره، خاک قرمز برای ساخت و ساز اسکله و سایر تاسیسات مورد نیاز هم کاربرد دارد. در نزدیکی روستای غیل در جزیره هنگام، سنگ هایی قرار دارد که شبیه انسان می باشند. به اعتقاد مردم این روستا، این سنگ ها متعلق به یک مادر و دخترش می باشد که به هنگام فرار از زورگویان در زمان قدیم، دست دعا به سوی خداوند بلند کردند و از او نجات خواستند، خداوند هم آنها را به سنگ تبدیل کرد و به این وسیله آنها را نجات داد.

غواصی در آبهای جزیره قشم

مرجان های غول پیکر، لاکپشت های دریایی، انواع ماهی و خرچنگ و یک عالمه جانور عجیب و غریب زیر آب های گرم خلیج فارس زندگی می کنند و می توان به تماشایشان رفت. قشم که زیبایی زمینیش زبانزد تمام ایران است یکی از دیدنی ترین سایت های غواصی خلیج فارس را هم دارد. از انواع ماهی و مرجان های رنگارنگ گرفته تا موجودات کمتر شناخته شده ای مثل "برهنه آب شش ها". این جزیره سایت هایی برای غواصی دارد که اگر از بقیه سایت های غواصی خلیج فارس چیزی بیشتر نداشته باشد زیباییشان کمتر هم نیست.

لارک: معروفترین و زیباترین نقطه برای غواصان قشمی جزیره لارک است. این جزیره در جنوب شرقی قشم قرار دارد. خوشبختانه مرجان های لارک به دلیل فاصله شان با قشم چندان تخریب نشده اند و می توان ‏اطراف این جزیره دنیای زیبایی را تجربه کرد. علاوه بر ساحل مرجانی لارک یک نفت کش غرق شده ایرانی هم یکی از جاذبه های زیر آب این جزیره کوچک است. سال ۱۳۶۵ این کشتی در عمق ۴۰ متری ساحل لارک غرق شد وگیاهان و موجودات دریایی چنان آن را احاطه و زیبا کرده اند که انگار از ابتدا یک صخره زیر آبی بوده است.

ساحل زیتون: این ساحل یکی از نقاط مناسب برای غواصی در منطقه ای بکر و زیبا با ماهی های رنگی است. دسترسی به ساحل زیتون که در انتهای جنوبی شهر قشم قرار دارد به دلیل نزدیکی با شهر، به سادگی صورت می گیرد.

تخت جمشید: در ساحل جنوبی جزیره بعد از پارک زیتون، ساختمان های نیمه ساز و متروکه ای قرار دارد که محلی ها اسمش را تخت جمشید گذاشته اند.خوبی این سایت غواصی آن است که مرجان های این بخش در عمق کم و نزدیکی ساحل قرار دارند و برای رسیدن به آنجا نیازی به قایق نیست.

جزایر ناز: جزایر ناز که 25 کیلومتر از شهر قشم فاصله دارند، یک مجمع الجزایر کوچک مرجانی هستند که فقط وقت جزر دریا از آب بیرون می آیند. به دلیل رفت و آمد زیاد قایق ها در این منطقه و همین طور جریان های ساحلی، این جزایر محل امنی برای شنا نیستند و برای غواصی در آن باید با قایق راهی شد. تماشای صخره های دیدنی زیر آب به سختی هایش می ارزد.

پلاژ سیمین: ساحل پلاژ سیمین یکی از سایت های معروف جزیره است. در واقع معروف بودن این منطقه برای غواصی بیشتر به دلیل سکوی نفتی است که آب آن را تا نزدیکی ساحل آورده است. از حدود ۴ سال پیش این سکو با مرجان های بزرگی که به بدنه اش چسبیده اند، در ساحل آن به گل نشسته و غواص ها را به طرف خود جلب می کند.

غذای محلی جنوب ایران

قلیه ماهی معروفترین و احتمالا محبوب ترین غذا در سراسر خط ساحلی خلیج فارس است. غذایی گرم، تند و کمی ملس که با آب و هوای گرم و مرطوب منطقه جنوب سازگار است و ماده اصلی آن ماهی هدیه ای است از دریای بی کران خلیج فارس که ماهی گیران صبح ها از دریا به ساحل می آورند. سراغ این غذا را در تمام شهرهای ساحلی استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان و جزایر آن می توان گرفت. این غذا بنابه ذائقه جغرافیایی ساکنانش و محصولات بومی هر منطقه، شکل و عطری خاص به خود می گیرد اما از اصلش چیزی کم نمی شود. قلیه ماهی انواع متفاوتی دارد که هر کدام در ماه های گرم و سرد سال طرفداران خودشان را دارند.

فرقی نمی کند کجای خط ساحلی خلیج فارس باشید، از هر جنوبی که اسم غذای مورد علاقه اش را بپرسید، قلیه ماهی را به شما معرفی می کند. شیوه پختش تقریبا در تمام این منطقه یکسان است.

لاک پشت های پوزه عقابی

بیش از دویست میلیون سال است که لاک پشت های دریایی در آب های نواحی گرمسیری و فلات قاره ها زندگی می کنند. جانوران عظیم الجثه ای که انگشتان دست و پا هایشان به باله های شنا تغییر شکل یافته و از آن ها شناگران ماهری ساخته است.

پنج نوع از هشت نوع لاک پشت های دریایی که در جهان وجود دارد در آب های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می کنند. یک نوع از این پنج گونه، لاک پشت پوزه عقابی است که به شدت در خطر انقراض است.

این لاک پشت در خلیج فارس از هم نوعان خود در جهان کمی کوچکتر و کم وزن تر می باشد. طول متوسط لاکِ پشتیِ لاک پشت های پوزه عقابی بین ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر، پهنای آن ها ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر و وزن متوسط آن ها ۴۰ کیلو گرم است.

چراگاه لاک پشت های پوزه عقابی در جوار جزایر مرجانی است و عمده غذای آن ها اسفنج ها ، مرجان های نرم و حلزون های دریایی است. به همین علت آرواره هایشان متناسب با نوع تغذیه ی آن ها به شکل منقار عقاب در آمده است. آن ها آب مورد نیاز را از موادی که می خورند به دست می آورند و نمک اضافی را از طریق غده های نمک که در گوشه ی عقبیِ چشمشان قرار دارد خارج می کنند.

در جزیره ی قشم سواحل بکر جنوبی با شیب ملایمی که دارند محل تخم گذاریِ لاک پشت های دریایی هستند و لاک پشت های پوزه عقابی، سواحل روستای ساحلی شیب دراز در جنوب قشم را برای تخم گذاری انتخاب کرده اند. منطقه ی آزاد قشم با همکاری جامعه ی محلی بعد از اطلاع از این پدیده در سال ۲۰۰۱ شروع به همکاری کردند و کمپی را جهت جلوگیری از خورده شدن تخم های این لاک پشت مستقر نمودند و بعد از یک سال GEF/SGP را به همکاری دعوت کردند.

در سواحل جزیره ی قشم در چهار سال گذشته بیش از سی هزار بچه لاک پشتِ پوزه عقابی که گونه ای به شدت در حال انقراض است تکثیر و پرورش داده شده و در آب های نیلگون خلیج فارس رها شده اند. تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی زودتر از گونه های دیگر آغاز می شود. از آغاز فصل بهار همه ی سواحل ماسه ای شیب دراز محل تخم گذاری است و تا پایان فصل ادامه می یابد. در این فصل تنها لاک پشت های پوزه عقابی به تخم گذاری می پردازند. آن ها در فصل تخم گذاری معمولن دو و گاهی سه بار به فاصله ی دو هفته به ساحل می آیند و عمل تخم گذاری را تکرار می کنند.

آن ها اغلب در شب به ساحل می آیند. لاک پشت های نر هرگز به ساحل زادگاهشان بر نمی گردند ولی لاک پشت های ماده پس از رسیدن به سن بلوغ (معمولن پس از ۳۰ سالگی) برای تخم گذاری به همان ساحلی بر می گردند که در آن زاده شده اند و به احتمال بسیار همه تخم گذاری های بعدی نیز در همان ساحل زادگاه صورت می گیرد.

در آغاز بهار لاک پشت های دریایی که در دریا به سر می برند شب ها از در یا بیرون می آیند و به کمک باله هایشان به سختی خود را روی ساحل جلو می کشانند. از خط مد دریا می گذرند و در ماسه های ساحلی چاله های عمیق حفر می کنند. سپس چاله را با بیش از صد تخمِ سفید و گرد در کمتر از نیم ساعت پر می کنند و روی آن را با شن و ماسه می پوشانند و به دریا بر می گردند. همه ی این مراحل نزدیک به دو ساعت طول می کشد.

نوزاد ها پس از ۴۵ تا ۷۵ روز از تخم بیرون می آیند. نوزادانِ لاک پشت های دریایی سبز و پوزه عقابی هنگام بیرون آمدن از تخم حداکثر طول بدنشان ۵ سانتیمتر و وزن بدنشان کمتر از ۲۰ گرم است. کاکایی ها، پرستو های دریایی، حواصیل و انواع لاشخورها و حتا خرچنگ ها نوزادانِ لاک پشت ها را هنگام طی مسیر لانه تا رسیدن به دریا تهدید می کنند.

این نوزادان در همان شب تولد خود به طرف روشن ترین افق یعنی دریا حرکت می کنند. آن ها ممکن است در این مسیر توسط نورهای مصنوعی شهر ها، روستا ها و جاده ها منحرف می شوند. همان طور که پیداست آن ها به تنهایی زندگی پر مخاطره ای را آغاز می کنند. بچه لاک پشت ها بی دفاع ترین نوزادان جانوران دریایی هستند. تخمین زده شده که تنها یک درصد از بچه لاک پشت های دریایی به سن بلوغ می رسند.

محافظت از لاک پشت پوزه عقابی سبب شده تا ساکنان بومی جزیره نیز به اهمیت حفظ محیط زیست پی ببرند. طرح هایی از این لاک پشت و موتیف های طبیعی جزیره که در گلیم های دستبافت دیده می شوند، مبین این مطلب است.

                                  la;poshte pooze oghabi