تور طبیعت گردی قشم

تور طبیعت گردی قشم ، برای آنان که در جستجوی عجایبند !

زمانی که قدم به این بزرگترین جزیره غیر مستقل دنیا بگذارید ، درخواهید یافت که مقصد درستی را برای تور طبیعت گردی برگزیده اید ! اما چرا ؟!

وقتی مقصد سفر اولین ژئوپارک خاورمیانه است که در شبکه جهانی ژئوپارک ها به ثبت رسیده ، باید برای دیدن شگفتی های بی نظیر طبیعت اماده بود. مجسمه های غول پیکر طبیعی ، نقش های برجسته پراکنده و ستون ها و حجم های اعجاب انگبز که همه به مرور زمان رفته رفته شکل گرفته و نمایشگاه بی بدیلی از زیبایی های طبیعی را به وجود آورده اند.

•دره ستاره ها

تعجب نکنید! 

در ابتدای مسیرش تابلویی با مضمون «اینجا محل برخورد ستاره ها با زمین است» را خواهید دید. این شکل های عجیب و رویایی که همه با هم یک جا جمع شده اند، اهالی منطقه را ناگزیر به سرودن چنین افسانه ای درباره آن کرده است که "اینجا استار افتیده"! ستونک های سوزنی، دیواره های کاملا عمود، پل ها و حفره های متعدد و زیبایی که در نقطه نقطه این منطقه به وجود آمده اند، باعث شده تا آنها، اینجا را «استارافتیده» یعنی محل افتادن ستاره بنامند. اینجا با توجه به زیبایی منحصر به فرد و ساختار ژئومورفولوژی (علم شناسایی اشکال ناهمواری های زمین) خاص آن، به عنوان یکی از سایت های اصلی ژئوپارک مورد پذیرش یونسکو قرار گرفته است. سایت دره ستاره ها از لایه های رسوبی بسیار نرم و فرسایش پذیر از جنس «مارن» که یک لایه ماسه سنگ آهکی روی آن قرار گرفته، تشکیل شده، برای همین در بررسی لایه های رسوبی، مکانیزم فرسایش روی لایه ها و هوازدگی آنها بهترین محل است.

•تنگه چاهکوه

همزیستی با طبیعت

تنگه چاه کوه یکی از زیباترین دیدنی های زمین شناسی ایران است. دره ای باریک که دیواره هایش پر از نقش و نگار است. اینجا در یک کلام سکوت است و نقش و نگار. اینجا و روی این قسمت جزیره، گویی زمین دهان باز کرده است تا این دو تنگه عمود بر هم شکل بگیرند. تنگه هایی باریک با دیوارهای عمودی و با اشکال اعجاب آور. عرض این دیوارها در قسمت هایی حتی تا یک متر هم می رسد. این تنگه در یک لایه ماسه سنگی ایجاد شده و به دلیل قرار گرفتن میان لایه های فرسایش پذیر مارن، آهک و سیلت و فرسایش انحلالی آنها، حفره ها، درزها و بریدگی های بسیار زیبایی در آن به وجود آمده که چشم هر بیننده ای را خیره می کند. به دلیل اینکه کف این تنگه بعد از هر بارندگی محل جاری شدن آب است، مردم محلی برای استفاده از این آب در قسمت های مناسب، در کف دره چاه هایی حفر کرده اند و به همین دلیل این تنگه را چاهکوه نامیده اند.

•غار خربس

قدمتی سه هزار ساله !

دردل ارتفاعات جنوبی جزیره آثار باشکوهی از معماری صخره ای دیده می شود که به عقیده برخی از محققین نیایشگاه پیروان آیین میترائیسم یا آناهیتا بوده است. قدمت این اثر به دوره مادها می رسد. این غار ها كه از پدیده های كهن زمین شناختی به شمار می روند  همراه با دیگر پدیده ها و كوهها و خود جزیره قشم دنباله چین خوردگی های رشته كوههای زاگرس هستند كه در هزاره های گذشته از زیر آب سر برآورده اند. این غار ها از درون با مجموعه دهلیز ها  و تالار ها و اتاقهای متعدد، مؤید حضور مردمانی از دورانهای كهن در این جزیره هستند. پیداست كه دست آدمیان به مرور زمان و به  منظور كاربرد های گوناگون  شكل و سیمای این غارها و دیواره های آنها را دگرگون ساخته و مناسب نیاز های خود در آورده است. ساختار راز آمیز این غار ها و قرار گرفتن آن بر بلندی  این عقیده را دامن زده كه اینجا در روزگار مادها نیایشگاه  مهر و محلی برای ستودن الهه میترا بوده است .

این ها تنها بخشی اندک از گفتنی هاست . باید رفت ، وقت گذاشت و یک دل سیر دید !

پیشنهاد ما این است که برای دنیایی از عجایب به وسعت قشم ، چه به صورت سفر شخصی و چه در قالب تور طبیعت گردی قشم ، دست کم 4 روز زمان اختصاص دهید تا دست پر به خانه هایتان بازگردید.