تور یک روزه تور جنگل الیمستان

 

شرکت ژیوار در طول سال های فعالیت خود تورهای متعددی را  به جنگل زیبا و حفاظت شده الیمستان انجام داده است. بیشتر این تورها در غالب تورهای یک روزه و گهگاه چند روزه  بوده است. سفر به جنگل الیمستان در هر فصل زیبایی های خاص خود را دارد. به دلیل اینکه جنگل الیمستان در منطقه حفاظت شده چلاو قرار گرفته زیبایی های طبیعی آن تقریبا دست نخورده باقی مانده است. پوشش غالب گیاهی این منطقه درخت ارزشمند و زیبای راش می باشد که از نظر صنعتی نیز درختی با اهمیت است. همچنین این منطقه از نظر تنوع جانوری نیز وضعیت قابل توجهی دارد و گونه هایی نظیر خرس قهوه ای، گراز،  قرقاول، عقاب و گنجشکسانان را در خود جای داده است. چشم اندازهای بدیع (با توجه به قرار گرفتن منطقه در ارتفاعات)، مه آلود بودن جنگل، هوای سالم و پاکیزه، امکان کوه پیمایی و جنگل پیمایی در سطوح متفاوت و نزدیکی به تهران از مهمترین عوامل شهرت جنگل الیمستان در میان طبیعت گردان است.

در فصل بهار طراوت و تازگی و صدای پرندگان و شکوفه های درختان از جاذبه های جنگل الیمستان محسوب می شود. در فصل تابستان خنکی  و امکان مه آلود بودن هوا و کمپینگ در دل جنگل الیمستان و صعود به قله امام زاده قاسم جزو فعالیت های ماست. پائیز به دلیل اینکه درخت راش خزان زیبایی دارد برای لذت بردن از طبیعت و عکاسی بسیار مناسب است. در زمستان منظره نشستن برف بر روی شاخه های درختان و سکوت جنگل و جنگل پیمایی در برف لذت بخش خواهد بود. به علاوه تورهای تخصصی عکاسی و بازدید از حیاط وحش در فصل زمستان قابل اجراست.

 

جنگل الیمستان

 

به طور کلی ما در تورهای یکروزه ساعت 5 صبح از تهران به سمت جاده هراز حرکت می کنیم. فاصله زمانی تهران تا روستای الیمستان بدون در نظر گرفتن زمان صرف صبحانه 3.30 ساعت است. صبحانه در رستورانی در جاده هراز صرف خواهد شد که به صورت منوی باز است. معمولا حوالی ساعت 9 الی 10: به الیمستان می رسیم. در سال های برنامه سفر ما به جنگل به این ترتیب بود که بعد از ورود به روستای الیمستان وارد جنگل الیمستان می شدیم و بعد از حدود 2 ساعت جنگل پیمایی به جشم انداز زیبایی که پرچین نام داشت می رسیدیم. از آنجا ما در روزهای ابری در موقعیتی قرار می داشتیم که بالای ابرها بودیم و اقیانوسی از ابر زیر پاهایمان گسترده می شد اما متاسفانه به دلیل هجوم بدون برنامه ریزی گردشگر و عدم رعایت هنجارهای عرفی و بومی توسط آن ها و ایجاد سر و صدا و ریختن زباله و درگیری هایی پراکنده که با مردم بومی ایجاد شده بود و بعضی از تنگ نظری ها، جامعه محلی اخیر علیه گردشگران موضع تدافعی اتخاذ کرده اند و مانع از ورود آن ها به منطقه می شوند. به تازگی مسیر جدیدی برای جنگل پیمایی تعریف شده است که عملا روستا را دور می زند و به مسیر قبلی می رسد اما در حدود 1.30 ساعت از برنامه قبلی طولانی تر است و به همین خاطر رسیدن به پرچین در تورهای یکروزه بیشتر به طول می انجامد. در تورهای یکروزه بعد از رسیدن به مکانی زیبا در دل جنگل تا ساعت 4 به استراحت و گشت و گذار در و عکاسی می پردازیم و بعد  به سمت جاده باز می گردیم. معمولا بین  ساعت 21 تا 22 به تهران می رسیم.

 

جنگل الیمستان

 

در تورهای چند روزه ما یا از صبح پنج شنبه یا از بعد از ظهر آن سفر خود را آغاز می کنیم. بعد از رسیدن به الیمستان کوله ها و وسایل کمپینگ را تحویل قاطرچی می دهیم و حدود 1 ساعت جنگل پیمایی می کنیم. بعد از رسیدن به مکان استقرار چادرها برپا می شوند و گشت و گذاری کوتاه در جنگل خواهیم داشت. تیم تدارکات مشغول برپایی آتش و آماده کردن شام خواهد شد و بعد از آن شب نشینی دور آتش و شعرخوانی و نوشیدن چای ذغالی از برنامه هایمان خواهد بود. فردا صبح زود از خواب بیدار خواهیم شد و در حدود 4 ساعت کوه پیمایی خواهیم کرد تا به قله 2100 متری امام زاده قاسم برسیم. نهار در قله صرف خواهد شد و بعد از بازگشت از قله و رسیدن به محل کمپ به جمع آوری وسایل می پردازیم و آن ها را تحویل قاطرچی می دهیم و  به سمت جاده حرکت می کنیم. در تورهای دو روزه نیز معمولا قبل از ساعت 10 شب به تهران می رسیم.