تورهای برتر سال های گذشته:                                                               سفرهای مشابه این تورها در آینده: 

تور جامعه شناسی هند                                                                   تور جشن رنگ هندوستان

تور ازبکستان |نوروز 94|                                                                       تور تاجیکستان

 تور آلمان و فرانسه                                                                         تور برزیل  

  ببینید:                                                                                           فهرست کامل تورهای خارجی       

                                                                                             

تکامل نسل تورهای خارجی در ایران (و سایر کشورها) به شکل زیر بوده است:

1. سفرهای تفریحی 

2. سفرهای فرهنگی

3. سفرهای خلاقانه (تجربه ‎محور)

سفرهای تفریحی  

سفرهای تفریحی اولین نسل از سفرهای سازمان‎دهی شده- تور- بود‎ه‎اند. سفرهایی که به قصد سرگرمی و یا برای استراحت انجام می‎شده‎اند. محبوبترین مقاصد گردشگری (در ایران) که دراین دسته‎بندی جای می‎گیرند عبارتند از: آنتالیا، تایلند، دبی، ارمنستان و بسیاری دیگر. عوامل تاثیرگذار در کیفیت این سفرها غالبا هتل و پروازی است که گردشگر در طول سفر خود دریافت می‎کند. هر‎چه کیفیت این خدمات بالاتر باشد، رضایتمندی گردشگر نیز بیشتر خواهد بود. تعداد زیاد هتل‎های 5 ستاره‎ی ساخته‎شده در این مناطق اثباتی بر این موضوع است. احتمالا در این گونه سفرها خاطره‎ی هتل‎ها برای گردشگران از شهر‎ها پررنگ‎تر به جا می‎مانده‎است. 

سفرهای فرهنگی

وقتی گردشگران از استراحت در کنار ساحل و خرید خسته شدند گردشگری فرهنگی به بازار آمد. گردشگران تصمیم گرفتند وقت خود را در بازدید از موزه‎ها و مکان‎های تاریخی- فرهنگی بگذرانند. دیدن آثار باستانی، آثار هنری موزه‎ها و بناهای تاریخی در این دسته قرار می‎گیرند. تور سمرقند و بخارا (ازبکستان) مثال خوبی در این دسته‎بندی برای گردشگرانی ایرانی است. تعداد زیاد بازدیدهای "موزه‎ای" در این سفر‎ها و سراسیمگی زیاد برای به پایان رساندن چک‎لیست مناطق دیدنی در کشور مقصد از مهمترین نقاط ضعف این گردشگری است. مخاطب تور خارجی تمام وقت خود را در موزه‎ها می‎گذراند و دست‎آورد سفر برایش بروشور‎‎های بی‎شمار است. 

سفرهای خلاقانه (تجربه ‎محور)

این امروز ماست. گردشگرانی هستیم که از موزه‎های پی‎در‎پی خسته شده‎ایم و گاها آثار برخی موزه‎ها را در اینترنت نیز می‎توانیم دنبال کنیم. سفرهای خلاقانه و مجریان آن‎ها به دنبال ارائه‎ی تجربه‎ی‎ عمیق‎تر در سفر به گردشگران هستند. اینکه چقدر این گروه به اهدف خود می‎رسند را نسل بعدی قضاوت می‎کند اما آن‎چه در قرار است در این سفر‎ها اتفاق بیافتد تعامل بیشتر با مردم بومی (جامعه‎ی محلی) و به دست آوردن محصولی ماندگار در پایان سفر است.  تلاش این است که هر شهر و کشوری از منظر مهمترین ویژگی فرهنگی‎اش کشف و شناخته‎شود. شاید شعار سفرهای خلاقانه بیشتر از هر چیز گویای هدفش باشد: "موزه‎های کمتر، محله‎های بیشتر"