تور شب یلدا ، قرصتی برای طولانی کردن دوستی‌ها

یلدا برای با هم بودن است. شبی است برای طولانی تر کردن دوستی‌ها. در این میان تور شب یلدا فرصت کوتاهی است برای جشن گرفتن این دوستی‌ها در کنار آداب و سنن دیرینه‌امان. ژیوار امسال هم مثل سال‌های گذشته شب یلدا  96 در کنار شماست.  برای اطلاعات بیشتر از برنامه تور شب یلدا سال 97 و ثبت نام، لینک زیر را کلیک کنید:

خرید تور یلدا 98

 

مدتی است که تورهای شب یلدا به صورت سازمان یافته و منسجم از سوی فعالان گردشگری برگزار  می گردد اما شاید فرصت آن شده تا با نگاهی متفاوت به آن بنگریم و شاید نیاز است تا مقاصدی تازه را برای این جشن باستانی برگزینیم.

قصد داریم تا شما را با آیین ها و مراسم خاص برخی استان های کشور بیشتر آشنا کنیم تا شاید در تصمیم گیری برای سفرهای شخصی یا انتخاب تورهای چند روزه با عنوان تور شب یلدا تجدید نظر کنید.

این بخش به استان های خراسان و اصفهان اختصاص دارد و در بخش های بعدی  به دیگر استان ها می پردازیم.

•خراسان

شب يلدا در خراسان از آن جشن هایی است که مردم به سادگی از آن نمیگذرند! این شب به " شب چله " معروف و داراي پيشنيه ديرينه‌اي است و مردم دراين شب با شركت در شب نشيني‌هاي طولاني و خوردن انواع ميوه و تنقلات سعي در بهتر گذراندن طولاني‌ترين شب سال دارند. مردم اين منطقه براي استقبال نخستين روز از سردترين فصل سال تا آنجا كه توان مالي دارند ، در خريد ميوه‌هاي مخصوص شب يلدا مانند هندوانه ، انار و خربزه كوتاهي نمي‌كنند.

بردن هديه به خانه عروس با عنوان " شب چله‌اي " از ديگر مراسم شب يلدا در استان خراسان به ويژه مناطق جنوبي اين استان است. در اين شب براي دختراني كه به تازگي نامزد شده‌اند،ازسوي خانواده داماد، هدايايي فرستاده مي‌شود و خانواده‌هاي عروس و داماد دور هم جمع مي‌شوند. در اين شب افراد با جمع شدن در خانه بزرگ فاميل، خواندن شعر و داستان، خوردن شيريني ، آجيل و انواع تنقلات، بلندترين شب سال تا پاسي از شب بيدار مي‌مانند.

•خراسان جنوبی

شب یلدای شیرین را تجربه کن ! يكي از آيين‌هاي ويژه شب يلدا در استان خراسان جنوبي برگزاري مراسم "كف زدن" است. در اين مراسم ريشه گياهي به نام چوبك را كه در اين ديار به "بيخ" مشهور است، در آب خيسانده و پس از چند بار جوشاندن، در ظرف بزرگ سفالي به نام "تغار" مي‌ريزند. مردان و جوانان فاميل با دسته‌اي از چوب‌هاي نازك درخت انار به نام "دسته گز" مايع مزبور را آنقدر هم مي‌زنند تا به صورت كف درآيد و اين كار بايد در محيط سرد صورت گيرد تا مايع مزبور كف كند.كف آماده شده با مخلوط كردن شيره شكر آماده خوردن شده و پس از تزيين با مغز گردو و پسته براي پذيرايي مهمانان برده مي‌شود. در اين ميان گروهي از جوانان قبل از شيرين كردن كف‌ها با پرتاب آن به سوي همديگر و ماليدن كف به سر و صورت يكديگر شادي و نشاط را به جمع مهمانان مي‌افزايند.

[[{"fid":"5136","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","link_text":null,"field_deltas":{"1":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"height":"432","width":"536","style":"display: block; margin-left: auto; margin-right: auto;","class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

•اصفهان

چله بزرگ یا کوچک ؟! مسئله این است!  در استان اصفهان نيز از قديم‌الايام آيين‌هاي ويژه‌اي وجود داشته كه كم و بيش هنوز هم ادامه دارد.به باور اصفهاني‌هاي قديم ، زمستان به دو بخش "چله" و "چله‌كوچيكه" تقسيم مي‌شد كه موعد چله از اول ديماه تا ‪ ۱۰بهمن بود اما "چله كوچيكه" از دهم بهمن آغاز مي‌شد و تا سي بهمن ادامه داشت. البته آيين برگزاري شب چله در اصفهان به دو نام"چله زري" (ماده) و"عمو چله"(نر) تقسيم مي‌شود زيرا از گذشته تاكنون همه موجودات و اشياء را بر اساس جنس مذكر و مونث تقسيم مي‌كردند. اصفهاني‌ها دوشب را به عنوان شب چله برپا مي‌كردند و آيين‌هاي مخصوص به اين شب را به جا مي‌آوردند.آيين شب چله در شهر اصفهان خانوادگي برگزار مي‌شده است و خانواده‌هاي اصفهاني با پهن كردن سفره‌يي با عنوان " سفره شب چله " ، اين شب را گرامي مي‌داشتند.

هندوانه به‌عنوان نمادي كروي كه برونش سبز و درونش قرمز است و سمبل خورشيد محسوب مي‌شود،به‌عنوان مهمترين ميوه بر سر سفره چله قرار مي‌گيرد. از ديگر بخشهاي اين آيين در اصفهان قديم پهن كردن تمام البسه و رخت خوابها در هواي آزاد بويژه در مقابل خورشيد با هدف خوش آمدگويي به "عمو چله" و "چله زري" بوده است.

 

تمامی این ها برای آن است که اگر اهل سفر هستید ، مشتاق تر در ایام یلدا به سفر رفته و مقاصد جدید را با دیدی جدید انتخاب کنید و اگر اهل سفرید ولی دلتان می خواهد تنها سفر نکنید ، ژیوار تور شب یلدا را به شما پیشنهاد می دهد. پس بیاییم هدفمند و دوستانه تر سفر کنیم.