تور طبیعت گردی ، زمانی که پایت قلبت می شود – بخش دوم

در قسمت گذشته از اثرات کفش نامناسب در طبیعت گردی گفتیم.حال به خصوصیات های کفش مناسب برای گشت گذار در طبیعت و تور طبیعت گردی می پردازیم.

خصوصیات کلی یک کفش طبیعت گردی شامل موارد زیر است:

1.عايق 100 % در مقابل رطوبت و نفوذ آب

2.مقاومت نسبی در مقابل سرما و گرما داشته باشد (با توجه به نوع برنامه و محل)

3.راحتی کفش! چرا که شما بايد بتوانيد برای 12 ساعت مداوم ، کفش خود را به پا داشته باشيد بدون آنکه احساس ناراحتی کنيد بدون آنکه کفش پای شما را بزند.

4.کفی مقاوم؛ کفش نبايد پستی و بلندی ها و عوارض زمين را به کف پای شما منتقل کند يا به هر نحوی باعث درد در کف پای شما بشود.

5.بدنه ای مقاوم؛بايد دارای بدنه ای مقاوم باشد تا تيز ترين خارها و برنده ترين سنگها نتواند اسيبی به آن برساند.

6.اندازه مناسب؛نه تنگ و نه گشاد باشد . ولی انداره آن به صورتی باشد تا با يک جوراب خوب پشمی آب بندی شده و کاملا در پای شما کيپ و بدون جای بازی باشد.

7.کفی مناسب سطوح مختلف؛کفی آن نبايد روی سنگ يا خاک ليز بخورد.

8.نبايد مانع گردش خون ، مخصوصا در ناحيه مچ پا باشد.

[[{"fid":"5191","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"","field_file_image_title_text[und][0][value]":""},"type":"media","attributes":{"height":"358","width":"478","class":"media-element file-default"},"link_text":null}]]

در آخر چند نکته قابل ذکر برای سفر و تورهای چند روزه :

قطعا کفشهايی مثل انواع کتانی های یا پوتين سربازی ، کفشهای ايمنی و… کفشهای غير استانداردی برای ورود به طبيعت محسوب ميشوند و همانطور که قبلا اشاره شد ، پوشيدن اينگونه کفشها علاوه بر اينکه بسيار خسته کننده است، ميتواند خطر افرين نيز باشد.

هرگز بند کفش خود را به دور مچ پا نبنديد.

ناخن پای خود را قبل از هر برنامه طبيعت گردی بگيريد. ناخن پا مخصوصا در شيبهای رو به پايين انقدر باعث دردسر شما خواهد شد که بعضا شما را از حرکت باز ميدارد و ممکن است ضمن افتادن ناخن یا شکستگی آن ، بسیار هم دردناک باشد.

بعد از هر برنامه کفش خود را تميز کنيد و وارسی نماييد که آسيب جدی نديده باشد . چرا که در صورت عدم دقت به کفش، ممکن است دفعه بعد يک اشکال کوچک تبديل به اشکالی بزرگ شده و در يک نقطه حساس امکان حرکت را از شما سلب نمايد.

برای کفش خود يک جوراب خوب پشمی يا حوله ای تهيه نماييد ، طوريکه پای شما کيپ و راحت باشد و هميشه در همه برنامه ها از همان جوراب استفاده کنيد.

در نهايت به ياد داشته باشيد که هر چه بيشتر برای يک کفش خوب هزينه بکنيد، به نفع خود شماست.

قسمت اول این مطلب را در مورد اهمیت کفش در تورهای طبیعت گردی بخوانید.