سفرنامه تصویری هند |پیروز کلانتری|

 

قرار نیست حتما فیلمساز باشید یا قبلا فیلم ساخته باشید تا بتوانید یک سفرنامۀ تصویری شخصی از یک سفر چند روزۀ خود داشته باشید. نترسید! حاصل این سفر اصلا یک فیلم حرفه‎ای یا کامل نیست؛ می‎تواند در حد تصاویری باقی بماند که ویژگی‎اش، گره خوردن تصاویر یا گفتار شما با حس و نگاه و ایده‌های خاص‎تان در دورۀ سفر باشد، یا اگر می‎خواهید جمع‎وجورش کنید و بلدید - یا آدم بلد دوروبرتان دارید – تدوین شده، به یک فیلم تبدیل شود.

تنها شرط راه‎افتادن این سفرنامۀ تصویری این است که حساس و دلدادۀ یک کار خلاقانه اما کوچک و شخصی باشید، راحت و بدون قیاس با یک کار فیلمسازی حرفه‎ای وارد این تجربه شوید و قصد راه‎انداختن حس و نگاه و ایده‎های شخصی خود را در دل این سفر داشته باشید.

*

شما می‎توانید وضعیت خودتان و دلمشغولی‎های عینی و ذهنی خودتان را در این سفر فعال کنید. می‎توانید خودِ سفر جمعی‎ای را که در پیش داریم و کنش‎ها و واکنش‎هایتان به لحظات سفر یا روابطتان با دیگران را موضوع سفرنامۀ تصویریتان کنید، یا در منطقه و مقصد سفر، بر موقعیت یا عنصر طبیعی یا انسانی یا جغرافیایی خاصی تمرکز کنید و در طول سفر آن را دنبال کنید. جورهای دیگری هم می‎شود به این کار نزدیک شد. به آن فکر کنید، در باره‎اش صحبت خواهیم کرد.

*

پیش از سفر در دو سه دیدار جمعی با حضور اهالی سفر، در بارۀ شکل‎ها و شیوه‎های نگاه کردن و تصویر گرفتن در یک سفر، برای دستیابی به یک سفرنامۀ تصویری¬ شخصی صحبت می‎کنیم تا بتوانید پیش از سفر، حس و نگاه خودتان و موضوع و ایدۀ خاص خودتان را پیدا کنید. 

*

در مکان و مقصد سفر، روزها تنها یا در گروه‎های دو سه نفری راه می‎افتیم و تنها یا با مشارکت همسفران، گام‎به‎گام سفرنامه‎مان را شکل می‎دهیم. در پایان هر روز هم تجاربمان را وسط می‎گذاریم و در باره‎اش می‎گوییم و می‎شنویم. 

سفر و تجربۀ خوبی را برایتان آرزو می‎کنیم.

 

پیروز کلانتری