تعطیلات عید غدیر، تور ترکمن صحرا، سفرنامه

 

دختران دشت، دختران انتظار ...

ترکمن صحرا سرزمین رنگ هاست. سرزمین دشت های وسیع و جنگل های بکر و مردمان مهمان نوازی که چهره و زبان ویژه از جابه های این منطقه زیبا محسوب می شوند. ترکمن صحرا سرزمینی است که از دریا، جنگل و دشت و بیابان تشکیل شده است و اگر اهل جستجو باشیم، می توانیم روزهای زیادی را در این منطقه زیبا سپری کنیم. اما به طور کلی سفر های ژیوار به استان گلستان و منطقه ترکمن صحرا 3 الی 4 روزه است. از جاده هراز یا فیروزکوه به استان مازندران رفته به سمت شرق ادامه مسیر می دهیم.

نقطه شروع بازدید های ما شهر تاریخی گنبد است. بعد از آن می توان به سمت کوه های زیبای هزار تپه و قبرستان تاریخی خالد نبی رفت که یادگاری منحصر به فرد از یک دوره تاریخی ویژه است. همچنین قبرستان خالد نبی ر فراز یکی از کوه های منطقه است و چشم انداز بی نظیری را برای عکاسی ایجاد کرده است. برای شب در یکی از خانه های محلی اطراف اقامت می کنیم. شام غذای محلی مردم منطقه است که دل هر مسافری را آب می اندازد. در خانه محلی به کنرت خانگی نوازندگان ترکمن گوش می دهیم. صبح روز بعد عازم جنگل های گلستان می شویم. با توجه به نو سفر می توان برنامه های متنوعی را طراحی کرد. می توان با اخذ مجوزهای لازم وارد پارک ملی گلستان شد و از حیات وحش پارک و طبیعت بکر آن دیدن کرد. در غیر این صورت آبشار های لوه، کبود وال و شیر آباد از جاذبه های مورد بازدید ما هستند. کل روز دوم برای بازدید از این آبشار ها که در جنگل قرار دارند زمان می برد.

 

 

 

 

 

شب را در علیآباد کتول اقامت می کنیم. روز آخر روز بازدید از بندر ترکمن ات. قایق سواری در بندر ترکمن بسیار مفرح است. اگر سفر طولانی تر باشد و زمان کافی در اختیار داشته باشیم مخصوصا در فصل های پاییز و زمستان بازدید از شبه جزیره آشوراده و پرنده نگری در ساحل باشکوه آن فرصتی ست که نباید از دست داد. اما به طور کل بهترین فصل بازدید از ترکمن صحرا فصل بهار و اردیهشت ماه است که منطقه یکدست سبز و هوا عالی و دلپزیر است. همچینین شهریور ماه و اوایل پاییز هم برای سفر مناسب است. ایران کشور پهناوری ست با تنوع اقلیمی و قومی گسترده. این تنوع اقلیم سبک زندگی متفاوتی را پدید آورده. ترکمن صحرا جایی ست شبیه هیچ کجا. جایی شبیه به خودش که تا سفر نکنیم از شکوه آن با خبر نخواهیم شد.

 

پیشنهاد ژیوار برای تعطیلات عید غدیر

تور ترکمن صحرا و قبرستان خالد نبی

 

 

بیشتر بدانید:

تور طبیعت گردی ترکمن صحرا

ترکمن صحرا و اسب های این منطقه

تور ترکمن صحرا، وضعیت اجتماعی شهرستان بندر ترکمن

ترکمن صحرا و موسیقی ترکمن ها